A spanyol Winged Cranes csoport irányítja újra a figyelmet a Thealter idei témájára, az átváltozásra. A társulatot 2007-ben azért hozták létre, hogy a japán bunraku bábtechnikát alkalmazva vizsgálja meg az identitáshoz, nemi identitáshoz kapcsolódó bizonytalanságokat, előítéleteket, s így a konvenciók és sztereotípiák lerombolásán dolgozzék. Ezért is érdemes lejegyezni az előadást ihlető Claude Cahun (iró, költő, fényképész) gondolatát a szexualitásról: „A homoszexualitásról alkotott véleményem pontosan megegyezik a heteroszexualitásról alkotott nézeteimmel. Minden az egyéntől és a körülményektől függ. A viselkedés szabadságában hiszek.”
A Ne csókolj meg, épp edzek! című darab nem kezd moralizálni. Főhőse egy kislány, egy gyerektestéhez képest felnőtt arcú kislány, aki anyukáját szólongatva, az üres szobában egy nyitott könyvet talál: „Immages de la femme”. Olvasni kezdi, milyen az elvárások diktálta ideális nő: a bokája karcsú, a mozdulatai hangsúlyozottan nőiesek. Teljesíteni akar. Édesanyja vörös, magas sarkú cipőibe, a „nőiségbe” bújik, csetlik-botlik a túlméretezett elvárások lábbelijében. Cérnavékony gyerekhangját nőisen búgóra mélyíti, s mint az első, tettüket provokációnak szánó feministák, óriás szivarral a szájában szónoklatba fog. Ledobja magáról szoknyáját, leveti blúzát, s a vékony, se nem nő, se nem férfi testet egy nyakkendő felvételével próbálja újradefiniálni, besorolni, önmaga számára kitölthetővé tenni.
Mikor Tom Jones Pussy Cat-jének zenéjére a báb táncba, mi több, repkedésbe kezd a fejünk felett, komolyan aggódom, hogy valami iszonyatos blődli kerekedik a végére ebből a metamorfózis-példázatból. Szerencsére a túlságosan hosszadalmasnak (s ezáltal üresnek, jelentés nélkülinek ható) cipős jelenetnél, valamint a báb mozgatóihoz intézett (nem is tudom: jópofizó?) kiszólásnál súlyosabb elrajzolás nem történik. Közben a közönség is arányt vét, idejekorán tapsba kezd, pedig még hátra van a határok teljes eltörlésének jelképes tette: a hajborotválás. Kopasz fej válik láthatóvá a jelképes tükörkeretben, az arcra farsangi maszk kerül, s fentről csillámpor pereg rá. A szándékoltan szimbolikus befejezés inkább magából az előadás dramaturgiai felépítményéből következő belső kényszer, mint a konvenciókat félresöpörni akaró radikális tett.
Ilyen radikális és minden álszentségtől mentes jó és értékes munka lehetne Bozsik Yvette Lélektánca is, melyben vakok, gyengénlátók, mozgássérültek és profi táncosok szerepelnek közös színpadi előadásban. A fellépők testi adottságainak különbségei miatt egyedülállónak tetsző, emiatt érdeklődést keltő darabot a koreográfus a társadalmi elfogadtatást célzó lepelbe csomagolta. (Az „egyedülállóságról” csak annyit, hogy az angol fizikai színház, a DV8 táncfilmjében, a The Cost of Living-ben látható egy hivatásos balerina és egy felsőtesttől lefelé csonk – értsd: nincsenek lábai – férfiszínész/táncos fergeteges duettje. A nézőnek az elképedt csodálaton túl ideje sem marad sajnálkozni. Egyszerűen két harmonikusan együtt mozgó, különbözőségükben is azonos Embert látunk, érthetetlen és felesleges moralizálás nélkül.)
Bozsik azonban felmutat, példáz, nagyít, s így épp az ellenkező hatást éri el: a különbözőség színpadi parádéját alkotja meg. Csak egyetlen jelenetet ragadok ki, ami talán érthetőbbé teszi a fanyalgásom: mintha cirkuszi tigriseknek készítenék elő a mutatványhoz a terepet, asztalokat pakol sorba, ha jól emlékszem, Vati Tamás az előadás csúcspontján. A rögtönzött kifutón egy gyengén látó fiú sétál végig. (Még dobpergést is hallani vélek, mint a nagy attrakciók előtt, de erre nem tennék esküt.) Aztán eltűnnek a már hátrahagyott asztalok, s ott áll a fiú, előttünk. Ha óvatlanul lép, leesik. Forogni kezd saját tengelye körül, felülről fénykorong világít le rá, miközben többi szereplőtársa a színpad hátsó fala előtt néma tanú-arccal ül, feszes szertartásossággal, s előre mered. (…) A testileg sérültek és a velük együtt mozgó, őket utánzó, görcsbe ránduló, furcsán kitekeredő karjaikat mintául vevő táncosok közös munkája önmagában hosszas ünneplésre késztethetne. De még körömtapsra sem futja.