Formabontó tartalom

Feledi János Physpacom – Physical Space Communication

Feledi János második önálló koreográfiája – ahogy azt nyelvtörőbe illő mozaikszavas címe is jelzi – egy igazán sokrétű témát próbál negyvenöt percnyi táncba sűríteni. A Physpacom ugyanis az emberi lét alapját jelentő kommunikációról szól, annak a fizikai valóságban – test és tér viszonyaiban – és az emberi kapcsolatokban való megvalósulási lehetőségeit kutatja.
Vajdai Veronika | 12. 10. 26.

Ezt az összetett témát sokszínűen bontja ki az előadás mozgásvilága, olykor líraian (Jónás Zsuzsa és Bajári Levente duettjében), máskor humorosan (például a disco-jelenet ismerkedési mozdulatkliséiben). Mindezeket tovább árnyalják az olyan szcenikai ötletek, mint az üres térben keringő kockákat ábrázoló háttér bevetítése és a tánc közben krétával felrajzolt matematikai képlet.

Az egyes jelenetek tehát komplexitásuk révén önmagukban is képesek arra, hogy a tánc szentháromságának mondható test-tér-kommunikáció (Physical Space Communication) összefüggéseiről beszéljenek, mégis hiányzik az az összetartó erő, ami egységes egésszé kovácsolja a látottakat. Néhány vissza-visszatérő mozdulat kevés volt ahhoz, hogy összefűzze az elsötétítésekkel és az aláfestő zene sokféleségével szétszabdalt jelenetsort. Az előadást laza keretbe foglalja két szóló, amelyek a mozdulat születésének és halálának megjelenítésével kijelölik a kezdő- és a végpontot.

 

 

Jónás Zsuzsa fénykörben álló mozdulatlan alakja szép lassan lendül mozgásba: először csak a kézfej, aztán a kar, majd a lábak, végül az egész test erőteljes mozdulatokkal igyekszik birtokba venni a teret, sőt kitörni annak a fény szabta határai közül. Ez a nyitányként funkcionáló szóló még észrevétlenül csap át a következő, már a társas kapcsolatok kérdéskörét érintő jelenetbe, amelyben Jónás a beilleszkedés törvényszerűségeinek megfelelően először csak egy fénynégyzetben meghúzódva, hátulról figyeli a sorban bevonuló egy-egy „mozdulat-mondattal” bemutatkozó táncosokat, majd miután kiismerte a pontos, szigorúan megszerkesztett, határozott mozdulatokkal megrajzolt viszonyokat, ő is beáll a csapatba.

A következő váltás viszont már nem ilyen gördülékeny: a látvány egységességét jócskán megzavarja, ahogy a háttérben Feledi János és Bajári Levente új pozícióba rendezik a díszletként használt fekete paravánokat, és erről még a lányok előtérben látható, kecses forgásokkal tarkított körtánca sem tudja kellőképpen elvonni a figyelmet. Ez a kényszer szülte megoldás megbocsátható, hiszen a fiúk dolguk végeztével gyorsan be is kapcsolódnak a soron következő fénykörfoglalós kergetőzésbe, és már jön is Jónás Zsuzsa és Bajári Levente – kétségkívül az előadás csúcspontját jelentő – duettje. Gyönyörű hegedűszóval kísért táncuk megmutatja, hogyan lehet létrehozni két test között a legtökéletesebb összhangot azáltal, hogy férfi és nő a szerelemben egymásra hagyatkozik. A táncot záró mozdulatsor pedig tökéletesen példázza, hogy egy a mindennapok részét képező kedves gesztus (a párunk illatának beszippantása az otthagyott pulcsiból) új szituációba helyezve és megsokszorozva hogyan sűrítheti magába a szakítás összes fájdalmát.

Ezután azonban végleg elvész a folytonosság a jelenetek közötti hosszú másodpercekig tartó sötétségben, amely ráadásul a nézőt is folyamatosan kibillenti az egyébként jól átgondolt, a klasszikus balett és a kortárs tánc mozgáskincsét remekül szintézisbe hozó koreográfia követéséből, és csak pillanatokat ad arra, hogy elmerüljünk olyan emlékezetes mozzanatok szemlélésében, mint amilyen Horváth Zita kézi égősorokkal megvilágított mozdulatokból kibomló szólója.

A Physpacom fények és mozdulatok különleges elegye, ami széttagoltsága ellenére is képes felidézni a test-tér-kommunikáció bonyolult szövetét összetartó harmóniát.

 

 

Feledi János: Physpacom

 

Díszlet: Minorics Krisztián

Fény: Stadler Ferenc

Dramaturg: Lisztóczky Hajnal

Rendező-koreográfus: Feledi János

Szereplők: Jónás Zsuzsa, Lázár Eszter, Horváth Zita m. v., Bajári Levente m. v., Feledi János

 

Helyszín: Nemzeti Táncszínház

 

 

Beszélgetés Feledi Jánossal

 

 

Fotógaléria:

Dusa Gábor

Mészáros Csaba

Kővágó Nagy Imre

 

 

 

Más is látta:

Czimmermann Mária: A kommunikáció tere

Nyulassy Attila: Részletes leírás

 

 

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK