Négy szóló

AranyBiczókFurulyásTorda (Új táncok 8.) - Budapest Tánciskola

A Budapest Tánciskola volt növendékei - Arany Virág, Torda Kata, Biczók Anna és Furulyás Dóra - négy szólóból szerkesztett esten mutatkoztak be a MU Színházban. Komoly kihívás ez az est az ifjú alkotók számára: egyedül kell megtölteniük a táncteret, csak a mozdulatokkal lekötni a nézők figyelmét húsz-harminc percen át. Csak a tánc van, zene és némi fény.
Kinczel Ákos | 09. 02. 13.

Ritka egybeesés, amikor valaki egy személyben jó táncos és jó koreográfus. Ha bármelyik szerep felé billen a mérleg, az mindenképpen ront az összhatáson. Ugyanis hiába jók a koreográfiai gondolatok, ha nem tudja őket megjeleníteni az előadóművész. Vagy hiába tökéletes a táncos technikája, szép és kifejező a test, ha nincs mit elmesélni vele.

Az estet Arany Virág Emberi játszma című szólója nyitotta. Nem véletlen az egybecsengés Eric Berne hasonló című népszerű pszichológiai művével, a táncos-koreográfus - saját elmondása szerint - innen merítette az inspirációt. A mű arra a kérdésre keresi a választ, hogy mennyiben határozza meg az ember életét a szüleivel való kapcsolata. Nem könnyű a táncszőnyegen gondolatokkal játszani, sokkal egyszerűbb az önmaga szépségével ható táncot vagy az érzésekre ható mozdulatokat megmutatni. A nehezebb feladatot választotta tehát Arany Virág, de sajnos nem igazán boldogult vele.

Pedig jól indult a szóló: a táncosnőt fejállásban, a nézőknek háttal láttuk. Lábain cipők. Rövid ideig tartó próbálkozás után lerúgta őket, majd hirtelen talpra állt, s ezzel a mozdulattal az eddig is a szájában tartott pálinkáspohár tartalmát kiürítette. A darab mozgásvilágára a gyors, remegésszerű, ismétlődő mozdulatok voltak jellemzőek, amelyek zaklatottá tették a koreográfiát (és a nézőt is). A záróképben visszatértek a cipők: ahogy a szólista lassan a színpad sarka felé közelített, az égből cipők hulltak mögé-mellé a földre. Talán ez a cipő-motívum világítja meg leginkább a mű alapkérdését. A darab kezdetén a felnőtté váló leány „lerúgja" magáról a szülői kötelmeket, de az égből hulló cipők képe azt sugallja: hiába minden küzdelem, nem kerülhető el a szülők befolyása az életünkre.

 

AranyBiczokFurulyasTorda-fel

 

Torda Kata Láttál már az ajtón túl? című koreográfiájának témája a nap mint nap hordott sok álarc mögött önmagát kereső alkotó. Szép, lassú, nyugodt mozdulatokkal dolgozott a táncosnő, a keresés nála nem egy zaklatott, ideges, kétségbeesett kergetése valamiféle vágyott, de nem talált álomképnek, hanem sokkal inkább a belső én lassú és türelmes megismerése. Torda Kata koreográfiáján az látszik, hogy az alkotó nem akar semmiféle problémát megoldani, a mű a keresés, az alkotás élményéért készült, és - talán emiatt, talán másért - sokkal kiforrottabb, sokkal szerethetőbb volt, mint Arany Virág darabja. Nem a gondolatok, hanem a vizuális hatások éltették, és az sem mellékes, hogy a szép mozdulatokat egy szép test keltette életre.

Biczók Anna koreográfiájának címe rövid parancsot ad: Tedd le! Ennek a szólónak nem a keresés állt a középpontjában, inkább a már létező okait és következményeit kutatta. Pontosabban: a táncosnő saját érzéseiből, gondolataiból, állapotaiból épített képeket, és ezeket a mozgásminőségeket fűzte egybe. Ez volt az est egyetlen olyan darabja, amelyben a táncot - basszusgitárra, énekhangra és notebookra készített - élő zene kísérte. Ez sokat javított az összhatáson, mert önmagában a mozgásanyag nem volt kifejezetten izgalmas, nem sokat tudtunk meg az alkotóról, és a mozdulatok puszta esztétikuma sem volt elsöprő.

Az estet Furulyás Dóra szólója zárta. A részben Itáliában készül kompozíció címe ötletes szójáték, a Kegyed ül?! erősen rímel az „egyedül"-re, valószínűleg nem véletlenül. Az alkotó Szicíliában, Cataniában írta azt a pár sort, aminek lényege nagyjából annyi, hogy néha valakit érez maga mögött, akiről annyit tud, hogy férfi, és csak áll a jobb válla fölött és néz. A cím tehát nyilván a képzelt-érzett férfi által feltett kérdés. Ez a szóló indult a legbiztatóbban: lendületes, szép táncmozdulatokkal. De pár pillanat után nyilvánvalóvá vált, hogy nem erre épül a darab. Ehelyett a címben felvázolt jelenetet, illetve ennek hatásait próbálta kibontani. A táncosnő szépen, korrektül kivitelezte saját mozdulatait, de bennem az első pár másodperc hatására mindvégig motoszkált a kérdés, hogy Furulyás Dóra, ha egyszer képes rá, vajon miért nem táncol végig úgy, ahogy a darab kezdetén.

 

 

AranyBiczókFurulyásTorda (Új táncok 8.)

Budapest Tánciskola

Szerkesztő: Angelus Iván

 

Emberi játszma

 

Zene: Lajos Majtinszky

Fény: Molnár Zoilly

Koreográfus, előadó: Arany Virág

 

 

 

 

Láttál már az ajtón túl?

 

Jelmez: Zolnay Fruzsina

Fény: Dézsi Kata

Zene: Ágoston Béla

Koreográfus, előadó: Torda Kata 

 

 

 

Ruha: Dévényi Dalma Alma

Fény: Dézsi Kata

Zene: Totti kisasszony

Koreográfus, előadó: Biczók Anna

 

Kegyed ül?!

 

Fény: Dézsi Kata

Zene: Radiohead

Koreográfus, előadó: Furulyás Dóra

 

Helyszín: MU Színház

 

Videobeharngozó az előadásról:

youtube

 

 

Képek az előadásról:

Kővágó Nagy Imre