Öndivatbemutató

Réti Anna: Vis- a-vis találkozások A-val

Hogy a ruha teszi-e az embert, vagy az ember a ruhát – Réti Anna koreográfiáiban e kérdés nem pusztán játék a szavakkal. Darabjaiban rendszerint ruhadarabok asszisztálnak a szereplőknek a személyiség megmutatásában – olykor áthallással, máskor teljes fizikai valójukban. Réti Anna legújabb bemutatója, a Vis-a-vis találkozások A-val a táncosnő másodikszólója, melyet majd’ öt évvel a nagysikerű, mai napig játszott Lélek pulóver nélkül premierje után készített.
Barta Edit | 11. 04. 28.

Amit leginkább szeretek Réti Anna szólóiban, hogy pontosan olyanok, amilyenek. Érzékeny, sejtelmes, balladisztikusan sokat mondó előadások. Egy rejtőzködő, önmagát teljes valójában megmutatni félénk alkotó feltárulkozásai. Személyes darabok, melyek egytől egyig előadójáról szólnak, mégsem jövök tőlük zavarba. Darabjait látva sosem érzem magam kínosan, hogy többet tudtam meg az alkotóról, mint amire vágytam. Mértéktartó előadások.

Ami Réti Anna szólóit különlegessé teszi, hogy minden egyes alkalommal képes magát úgy formába önteni, hogy a személyes tartalomhoz megtalálja a megfelelő formát. Tartalmi-formai klisék távol állnak munkáitól, saját és másoknak készített koreográfiái mindig képesek meglepni eredetiségükkel és szellemességükkel.

 

reti-anna-vis-a-vis1

Réti Anna - Fotó: Dusa Gábor

 

Mostani darabjában bordó-fekete csipkeruhában, szűk nadrágban fogad az Eötvös 10. színháztermében és szexi, magassarkú cipőben. A színpadon egy hatalmas fotel, mellette asztal, rajta egy pohárban víz. A fotel mellett mikrofon és egy állólámpa. Mondvacsinált riporterek faggatnak mondvacsinált sztárokat ilyen fotelekben, a fotelben ülők pedig önként és dalolva válaszolnak a talk-show kérdésekre. Velük ellentétben Réti Anna nem lubickol édes, szaftos titkok feltárásában. Az előadás egyes jeleneteit szünet szakítja meg, ekkor A, az alterego a fotelben foglal helyet, maga elé húzza a fotel melletti mikrofont, majd mélyeket hallgat.

„Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell” – írja Wittgenstein. Réti Anna nem beszél, táncosként azonban mozgásba transzformálja a hallgatást, így mégis sokat árul el magáról. A Vis-a-vis jelenetei A személyiségének különböző rétegeit tárják fel, s minden egyes jelenethez egy-egy ruhacsere társul. (Ezekre jellemzően a hallgatás-intermezzót követően kerül sor.) Az első két jelenetben egy introvertált, magába forduló személyt látunk, akinek mozgása a lelki tartalmak közvetítésére irányul. Aprólékosan kidolgozott és végiggondolt e jelenetek koreográfiája. Az előadó arcát és mimikáját keze helyettesíti, azokat szeme előtt tartja, általuk reagál a külvilág jelenségeire. Teste és tudata azonos, nincs önreflexiója, animális lény.

A harmadik jelenetben a bordó csipkeruhára szürke kapucnis pulóvert, a szűk nadrágra bőszabású farmert húz, a magassarkút tornacipőre cseréli. Az öltözéknek megfelelően a mozgás is változik; a dinamikától, lendületes ugrásoktól dús jelenetben (mely nem mellesleg Fehér Ferenc vendégkoreográfiája) a lírai személyiségábrázolás kevésbé érvényesül, helyette a formára helyeződik a hangsúly. Jól esik ez a váltás a korábban megjárt mélységekhez képest, és jobban, mint a fotelbe süppedő alterego levegővételének hallgatása. Ugyan mindkettő kizökkent, de míg a csend a darab feszültségét erősíti, addig emez felüdít.

 

reti-anna-vis-a-vis2

Réti Anna - Fotó: Dusa Gábor

 

A vis-a-vis jelentése ’átellenben, szemben’. A pozíció utal a klasszikus színházi alaphelyzetre – az alkotó a színpadon, a néző a nézőtéren foglal helyet –, ami ennek az előadásnak is alapszituációja. Az alkotó feltár és megmutat, a néző pedig vele szemben ül és befogad. Réti Anna darabjában a címbéli A nemcsak a nézőkkel szembesíti magát, hanem önmagával is szembenéz. Az este során saját bőrét (és abban cipelve lelkét) viszi a vásárra. Mi több, feltálalja saját magát – a szó legszorosabb értelmében.

Ruhájának egy ügyes átgombolásával eltünteti a fejét. Semmi bűvésztrükk, csak egy remek ötlet, jól kivitelezett világítás, s a feje máris az asztalon lévő tányérra kerül. Haját – mint spagetti-szálakat – kunkorítja, tekeri fel a villájára, majd, mint aki jól végezte dolgát, leöblíti vacsoráját. A víz csorog bele a láthatatlan szájba. Vizuálisan erős és abszurd kép. „Valósítsa meg a saját magáról alkotott képet! Váljon az élményünkké! Nem jó. Ön nem tudja végrehajtani az instrukciókat, melyek az Ön érdekét szolgálják. (...) Ön nem elég karakteres. Nem elég jellemző. Ön nem egyedi és nem tipikus. Ön nem elég tanulságos látvány” – az előadás közben részletek hangoznak fel Hajas Tibor 1976-os performanszából (Öndivatbemutató), melyek az előadás abszurd hangvétele mellett annak filozófiai tartalmát is mélyítik.

Réti Anna előadása – ahogy Hajas performansza is – a közvetíthetőség és reprezentáció, a saját magunkról alkotott kép és a „valódi személyiség” cseppet sem egyszerű viszonyával foglalkozik. A Vis-a-vis találkozások A-val egy komoly és elmélyült koreográfus alkotása, aki kiváló forma- és arányérzékkel képes művébe integrálni humort, őszinteséget és eleganciát. Saját munkájának alanya és tárgya, az öndivatbemutató tervezője és kivitelezője. Csodálatra és irigylésre méltó szerep.

 

 

 

 

 

 

Réti Anna: Vis-a-vis találkozások A-val

 

 

Tér és díszlet: Körmendy Pál

Jelmez: Retina

Fény: Szirtes Attila, Bánki Gabriella

Zenei szerkesztő: Barna Balázs

Zeneszerzők: Amos Ben Tal, Fehér Ferenc, Hildegard von Binge, Döme Zsolt, Godspeed you! Black Emperor, Hajas Tibor

Koncepció, koreográfia, előadó: Réti Anna

Rendezőasszisztens: Simányi Zsuzsanna

Meghívott koreográfus: Fehér Ferenc

Koreográfus asszisztens: Furulyás Dóra

Helyszín: Eötvös 10. Kulturális Színtér

 

 

 

Hajas Tibor performansz-videói:

Öndivatbemutató1

Öndivatbemutató2

 

Képgaléria az előadásról:

Réti Anna honlapja