Lelkes lelkek

Lélekmérnök-kaland – Budapest Tánciskola

A Trafó parkolójában gyülekező tömeget megpillantva arra gondolok, milyen jó érzés lehet a Budapest Tánciskola tagjaként fellépni ma este. A bejárathoz közeledve kiderül, miért áll itt a közönség: a decemberi hidegben civil ruhás fiatalok táncolnak bőrkabátban és sapkában. Úgy tűnik, a mobil balettrudak által alakított térben improvizáló táncosok között kezdődik a bemelegítés a néző számára is.
Barta Edit | 07. 12. 8.

A táncterembe érkezve a bemelegítést az Előjáték követi: egy lány (Tordai Katalin) próbálgatja önmagát a csupasz, fénysávok által szabdalt térben. Kár, hogy a közönség zsibongása csak akkor hagy alább, mikor elsötétülnek a fények, és a tánciskola alapítója-vezetője, Angelus Iván által koreografált csoporttánc kezdődik. A Kilences kétszer látható az este folyamán, először a tánciskola női, majd záró darabként a férfitáncosai által. A kilenc magányos fénykörben mindenki a saját táncát mozdulja, az egyének olykor helyet cserélnek egymással, s így mindenki megmutathatja magát a közönség számára. A csere eleinte nem jelenti a másik felé nyitást, hiszen a táncosok a másik fénykörében is saját mozdulataikat ismételgetik, de a koreográfia végére eljutnak a mozdulatokban való azonosulásig.

 

Forrás: Trafó

 

Még színen vannak, mikor megjelennek a térben a következő duett előadói, s az este folyamán a darabok úgy folynak egymásba, mint a folyó vízcseppjei. Hiába a különböző formák és táncnyelvek, a lényeg mindannyiuk esetében ugyanaz: feltárni, alkotni és közvetíteni. A koreográfiák többségét maguk a táncosok hozták létre, így nemcsak az önkifejezésről, hanem a táncról való önálló gondolkodásról tesznek tanúbizonyságot. A duettek a másik emberrel – másik testtel – közösen létrejött kapcsolatokról szólnak, s legyen szó folytonos egymásra találásról (Vadul), harcról vagy válásról (Harc, Meló-dráma, Válás), néptáncról (Küküllő) vagy kontakt táncról, mindig a testek beszélnek hozzánk, mindenfajta felesleges érzelmi töltés nélkül. A Budapest Tánciskola táncosai korukhoz képest meglepően érett alkotók.

De a humor és a játékosság is az este állandó tényezője. A Szerelmi kétszög azért nem három, mert három táncosa közül kettő mindig ugyanazt lépi, a Tojásban két lány azonos mozdulatsort ismételne, ha a hirtelen felbukkanó – és tyúkmozgást imitáló – „tyúkok” és tojások meg nem akadályoznák őket ebben. Mert így minden igyekezet hiábavaló: ugyanazt eltáncolni tojással a szájban, kézben, áll és kar alatt már nem lehet, vagy ...a tojás jár pórul.

A Lélekmérnök-kaland röpke duettjeit a táncosok pimaszul friss lendülete teszi igazán élvezhetővé, s nincs is szebb annál, ha az ember örömmel teli, lelkes arcokat fedez fel a színpadon.

 

 

Lélekmérnök-kaland

 

 

Szerkesztő, rendező: Angelus Iván

 

 

Helyszín: Trafó