Dó-ré-mi

A, B, C - A - Budapest Tánciskola

A Budapest Tánciskola hagyományosan a Trafóban rendezett, „beavató előadásain" a bemutatott darabokat az iskola növendékei a meghívott koreográfusokkal és a tanáraikkal közösen hozzák létre. A tánciskola egyfajta „kísérleti műhelyként" lehetőséget ad diákjai számára, hogy aktívan részt vegyenek a koreográfia alakításában. Ezek az estek elsősorban a táncnövendékekről szólnak, akik előadói készségüket, technikai tudásukat mégiscsak egy koreográfián keresztül tudják megmutatni, mint ahogy azt is, hogy mennyire képesek egymáshoz alkalmazkodni.
Barta Edit | 09. 01. 9.

Ezért fontos a növendékek számára a jó koreográfia - ami leginkább akkor válik jóvá, ha képes az ifjú táncosok számára olyan mozgásanyagot teremteni, amelyben mindenki (a tánctudásának megfelelő) maximumot hozza ki magából, testestül-lelkestül. A hazai kortárs táncos-képzésben folyamatos utánpótlást nyújtó iskola növendékeivel ebben a félévben három koreográfusnő dolgozott együtt: a prágai Vladislava Malá, Murányi Zsófia, az iskola volt növendéke és László Mónika, az iskola tanára.

Vladislava Malá Mennék...című darabjában nem a táncosok személyisége kerül a középpontba; koreográfiája tiszta tánc, melyhez egyszerű, mégis izgalmas fényjátékokat teremt - így a tréningruhát viselő táncosok hol pozitívban, hol negatívban tűnnek fel. A Mennék...hangulatáról, dramaturgiájáról és mozgásanyagáról szinte azonnal a MU Terminál estjei, Fejes Ádám és Hámor József koreográfiái jutnak eszembe, nem véletlen, hogy a színlap szerint Malá több közös darabot is készített Fejes Ádámmal. Malá koreográfiájának egyetlen negatívuma, hogy túlságosan gyors tempót diktál a növendékek számára, s hogy a rengeteg szinkron elem mellett tele van nehéz ugrásokkal és emelésekkel, amelyekkel a táncosok olykor képtelenek megbirkózni. Malá koreográfiája bonyolult, és képzettebb táncosokat kíván. Ezért aztán a tőlük megszokott maximális átélés helyett sokkal inkább a koreográfia teljesítésére koncentráltak az előadók.

 

bptancisk-abc2

Murányi Zsófia: Könyörgöm, hívjatok papot... - Fotó: Dusa Gábor

 

Murányi Zsófia Könyörgöm, hívjatok papot...című darabjának három etűdje férfi és nő viszonyának a múlt században végbement változásairól fest korképet. A koreográfia legfőbb jellemzője az irónia, melyet az eltérő világ- és értékrendszereket képviselő csoportok színpadi egyidejűsége adja. A darab első és harmadik etűdjében négy fekete ruhás, fekete zakós pár komoly, balladisztikus csoporttáncát látjuk, akikkel egyidejűleg három divatos, csillogó ruhába öltözött fiatal lány tekergőzik neonzöld és ciklámen fényekben. A középső betétben egy takarítónőnek öltözött lány szórakoztat minket a harmincas éveket idéző kupléjával, szólója során jelképesen megválik háziasszony jelmezétől, és csábos vamppá alakul át. A harmadik etűd a darab kulcspontja, amelyet Murányi ügyesen old meg: megismételteti az első jelenetben látott kontakt-emelést táncosaival, de szerepcserével. A koreográfia legszebb jelenete ez: a fiúk kissé hátradőlve, fejüket a lányok tenyerébe ejtik, s hagyják magukat vezetni, ahogy az első etűdben a lányok.

Murányi negyedórás koreográfiája azonban az iróniától zsúfolttá és némileg visszássá válik, túllő a célján azzal, hogy kislánytestű (kis)lányokat - modernkori szirénekként - tündököltet a színpadon, én a magam részéről szívesebben láttam volna őket egészen más szerepben.

 

bptancisk-abc1

László Mónika: Röpíts engem! - Fotó: Dusa Gábor

 

László Mónika Repíts engem! című, öt részből álló koreográfiája a táncosok pontos, visszafogott, mégis szenvedélyes táncát mutatta be. A darab jelmezei - a lányok virágmintás kartonruhái és piros karaktercipője, a fiúk hátranyalt frizurája és pantallója, betűrt inge - és Másik János tangóharmonikás élőzenéje a múltba, a hatvanas évek világába repített bennünket. A „felelgetés" dramaturgiájára építve láthattunk lány- és fiútáncokat, valamint pártáncokat, a darab során a táncosok között tökéletes összhang alakult ki, mintha a megtestesült kiegyensúlyozottság és harmónia lett volna a válasz a Murányi által megfogalmazott káoszra.

Az estet közös tánc - néptánc zárta, jó volt látni a megkönnyebbült táncosokat, amint önfeledten, örömükben táncoltak. Hallhattuk a skála első hangjait - várjuk a májusi folytatást.

 

 

A, B, C - A

 

Szerkesztő, rendező, fény: Angelus Iván

Koordináció, kreatív fénytechnika: Pete Orsolya

 


Mennék...

 

Zene: Mizsei Zoltán

Koreográfus: Vladislava Malá

Előadók: Bordás Emil, Emődi Lilla, Fülöp László, Hevér Zsófia, Maros Judit, Péter Alíz, Varga Csaba

 

 

Könyörgöm, hívjatok papot...

 

Koreográfus: Murányi Zsófia

Előadók: Bódi Alexandra, Csasznyi Blanka, Fodor Annamária, Galbenisz Szófia, Kimlei Zsuzsanna, Koska Levente, Petrovics Sándor, Pintér Hajnalka, Sinthavong Zsófia, Szentinek Csaba, Szűcs Dóra Ida, Vörös Balázs

 


Repíts engem!

 

Zene: T. Bali

Jelmez: László Mónika, V. J. Bözsike

Mozgásanyag: László Mónika és a táncosok

Koreográfus: László Mónika

Előadók: Bordás Emil, Busa Balázs, Csuzi Márton, Dolinszky Fanni, Drávucz Petra, Emődi Lilla, Hrotkó Heléna, Kelemen Patrik, Kimlei Zsuzsanna, Négyesy Attila, Péter Alíz, Varga Csaba

 

Helyszín: Trafó

 

Az előadásról olvashatók másfajta megközelítések is az interneten:


Maul Ágnes: Megtanulták a leckét

Vida Virág: Kortárs (év)folyam - A, B, C