Ősi mítoszok, modern rítusok

Bartók-Sztravinszkij est – Közép-Európa Táncszínház

Bartók, Sztravinszkij, mítosz, rítus – ezek a Közép-Európa Táncszínház új, kétrészes estjének kulcsszavai. A KET idei évadában szinte az összes bemutató klasszikus zenére készül, ennek a sorozatnak volt első állomása az októberi premier.
Megyeri Léna | 17. 03. 2.

 

Az est első darabját, az Arakhné – Kolophón hercegnőjét Halász Gábor koreografálta, aki a Budapest Kortárstánc Főiskola elvégzése után külföldön építette táncos karrierjét, és többek között a Ballet National de Marseilles tagja volt. Hazatérvén több alkalommal is kipróbálta magát koreográfusként a KET társulatával együttműködve: az Ifjú Koreográfusok Fóruma tehetséggondozó program támogatottjaként készítette az A8ak című előadást, majd a K-Arcok programsorozat keretében koreografált szólót Horváth Adriennek.

A görög mítosz szerint Arakhné, Kolophón hercegnője messze földön híres volt szövő- és hímzőtudományáról. Bár a mesterséget Athéné istennőtől tanulta, hamarosan már azzal dicsekedett, hogy az ő tudása túlszárnyalja az istennőét. Athéné versenyre hívta ki az elbizakodott hercegnőt. Arakhné az istennő apjának, Zeusznak a hódításait szőtte meg, és bár a munka gyönyörűre sikerült, Athéné annyira felháborodott tanítványa tiszteletlenségén, hogy darabokra tépte a szőttest. Arakhné szégyenében felakasztotta magát, ám Athéné megsajnálta, és visszaadta az életét – igaz, nem emberként, hanem pókként kellett tovább élnie, hogy szövőtudományát ebben a formában gyakorolja tovább.

Halász Gábor Bartók IV. vonósnégyesére készült koreográfiájának legnagyobb erénye, hogy kevés külsőséggel, jobbára csak a tánc expresszivitására hagyatkozva olyan világos viszonyrendszert teremt, hogy még a történetet nem ismerők számára is jól követhetők az események. A némileg érdektelen csoportjelenetekhez képest a duettek mind izgalmasak, minden mozdulatnak jelentősége van bennük. Az előadás legfontosabb párosa Hargitai Mariann és Wéninger Dalma. Előbbi lehengerlő dinamikával táncolja a bölcsesség, az igazságosság és a művészetek istennőjét, míg utóbbi elegáns, plasztikus kolophóni hercegnő. Több duettjük is van a darab során, amelyek érzékletesen fejezik ki a köztük lévő erőviszonyokat, harcukat. Koreográfiájukban vissza-visszatérő motívumok a szövés mozdulatai is. A két táncosnő jól ellenpontozza egymást, és emlékezetes női párost alkotnak.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2016/4. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken. Az árushelyek listája itt olvasható.
Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft
A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft