Ellenfény Online - Tánc - Állandó Társulatok

Hiánypótlások

Klasszik 47ºN19ºE; LOL – Magyar Nemzeti Balett

Egy olyan évadban, amikor a Magyar Nemzeti Balett az Operaház felújítása miatt számos kompromisszumra kényszerül, és mindössze két bemutatót tart, igazságtalan lenne koncepciót keresni a szezon premierjeinek kiválasztásában. Így csak annyit állapíthatok meg, hogy egy dolog biztosan összeköti az évad két új balettestjét: a nehezen hivatkozható és suta címadás.

Megyeri Léna | 18. 05. 26.

A minőség igézetében

Beszélgetés Solymosi Tamással

2011-től megbízott, majd 2013-tól kinevezett balettigazgatóként Solymosi Tamás vezeti a Magyar Nemzeti Balettet. Vele beszélgettünk az együttes profiljáról, repertoárjáról, a legutóbbi bemutatókról, a Tánctriptichonról, a LOL-ról és a Klasszik-estről, valamint a balettegyüttes mindennapi munkájáról.

Sándor L. István | 18. 05. 26.

A mese absztrakciója

A fából faragott királyfi Frenák Pál koreográfiájában a Magyar Állami Operaházban

A fából faragott királyfi ősbemutatójának centenáriumán mutatta be a Magyar Állami Operaház Frenák Pál új koreográfiáját. Frenák az elődök munkái közül Seregi László 1970-es koreográfiájára, annak is a televíziós változatára hivatkozott mint fontos élményére.1 Seregi még történetet mesélt, Frenák viszont szakított a táncjáték narratív megközelítésével, és a mese absztrakcióját hozta létre.

Vazsó Vera | 18. 05. 26.

A csillagok alatt

A fából faragott királyfi – Pécsi Balett

A fából faragott királyfit mutatta be a Budapest Táncfesztiválon a Pécsi Balett. (A darab pécsi bemutatója 2017 márciusában volt.) Vincze Balázs koreográfiája megőrizte a mű cselekményes jellegét, de annak korszerű jelentéseit kereste.

Vazsó Vera | 18. 05. 10.

Kirepülhetünk a kalitkából

Beszélgetés Uhrik Dórával

Uhrik Dóra a Pécsi Balett alapító táncosa, az Eck Imre-korszak egyik legismertebb szólistája. 1978-tól a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolában tanított, amelynek 1991-től 2013-ig művészeti igazgatóhelyettese volt. A 2000-es évektől újra gyakrabban szerepelt színpadon, nemcsak táncosként, hanem prózai szerepekben is. Az utóbbi években a Pécsi Balett előadásainak állandó dramaturgja, néhánynak rendezője is. Ő volt a Földi Béla koreografálta Makrancos hölgy dramaturgja is. Nemcsak az előadásról beszélgettünk vele, hanem új feladatáról is, hiszen 2017 októberétől ő az önállóvá vált Pécsi Balett ügyvezetője.

Szűcs Mónika | 18. 02. 14.

Az örök harc

Férfi és nő közti örök háborúság a témája Shakespeare darabjának, A makrancos hölgynek. És ez a témája a Pécsi Balett táncszínházi adaptációjának is, amelyet Kovács Benjámin zenéjére Földi Béla koreografált. Vazsó Vera írása.

Vazsó Vera | 18. 02. 14.

„Ezért régóta harcolok"

Beszélgetés Vincze Balázzsal

Önállóvá vált 2017 januárjától a Pécsi Balett. Az Eck Imre által 1960-ban alapított együttes – Magyarország első modern balettegyüttese – mindeddig a Pécsi Nemzeti Színház tagozataként működött. Az önállósodással kialakult új helyzetről, a tervekről, a távlatokról beszélgettünk Vincze Balázzsal, aki már 2005 óta vezeti az együttest, emellett 2015-től a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. ügyvezetőjeként is dolgozik.

Szűcs Mónika | 18. 02. 14.

Világostól a Millenniumig

Kiegyezés / 150 – Magyar Nemzeti Táncegyüttes

Idén van a kiegyezés 150. évfordulója. Erre az alkalomra Megosztó kompromisszum címmel szervezett konferenciát a Magyar Történelmi Társulat és az Országgyűlés Hivatala. A szakmai tanácskozás címe arra utal, hogy máig ellentmondásos az 1867-es „fordulat" történelmi értékelése. A kiegyezés jegyében született az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál számos programja is. Itt mutatta be új előadását a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, amely szintén a 150. évfordulóra emlékezett. 

Vazsó Vera | 18. 01. 18.

A múlt tükrei

Oidipusz – Bozsik Yvette Társulat

Ismét antik témát dolgozott fel Bozsik Yvette. Az Antigoné után újból olyan történet táncszínházi változatát készítette el, amelyet leginkább Szophoklész drámájából ismerünk. A Bozsik Yvette Társulat bemutatójának érdekessége, hogy a címszerepet maga a társulatvezető koreográfus alakítja.

Vazsó Vera | 17. 03. 16.

Ősi mítoszok, modern rítusok

Bartók-Sztravinszkij est – Közép-Európa Táncszínház

Bartók, Sztravinszkij, mítosz, rítus – ezek a Közép-Európa Táncszínház új, kétrészes estjének kulcsszavai. A KET idei évadában szinte az összes bemutató klasszikus zenére készül, ennek a sorozatnak volt első állomása az októberi premier.

Megyeri Léna | 17. 03. 2.

Opera táncszínpadon

Traviata - GG Tánc Eger és az Inversedance

Nem példa nélküli, mégis merész és különleges vállalkozás a Traviata adaptációja a GG Tánc Eger és az Inversedance koprodukciójában. Az előadás két felvonása ugyanis két különböző koreográfus: a két társulatvezető, sorrendben Topolánszky Tamás és Fodor Zoltán munkája.

Megyeri Léna | 16. 12. 30.

"Felforgatott" klasszikus

A hattyúk tava - Pécsi Balett

Bozsk Yvette és a Pécsi Balett találkozásából A hattyúk tava radikálisan újragondolt változata született meg. A darabban "az alapvető emberi érzelmek, a 21. század emberének önpusztító életmódja és a szabadság, tisztaság iránti vágya jelenik meg".

Megyeri Léna | 16. 04. 24.