Félidőben

Harmadik nap: Thealter - Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója, 2008

Félidőhöz értünk. A fesztivál szívverése normális, a kezdeti apró kihagyások után mára nyugodt, kilengésektől mentes kontrollhangot mutat. Az Andaxínház Körvonalkorrekciója (táncosok: Garai Júlia, Mikó Dávid, Vass Imre, Dékány Edit), a szentesi gimnázium Politikusképző Artistaiskolájának Vizsgacirkusza és a kanadai Bizarrium: Aquarium belenőtt a szegedi utcaképbe.
Szoboszlai Annamária | 08. 07. 26.
Délelőttől a legfiatalabbak MASZKALAND-ja, napközben az Ekisfeszt Akadémia esszéfelolvasással, szakmai beszélgetéssel, az egyetemi színjátszó csoportok bemutatóival (a debreceni KonzervArtaudrium, a budapesti Radikális Szabadidő Színház). Esténként más és más koncert (Lidérc!, Cabaret Medrano, Pelvax) szórakoztat. És a kettő közt, sötétedéskor, hét óra tájt, kezdetét veszi a hazai és külföldi „nagy” előadások bemutatója. Egyes nevek újra s újra felbukkannak a különböző produkciókban. A Régi Zsinagógánál és a Régi Hungáriánál is ugyanazokba az ismerős arcokba ütközök, ismerős kitűzőkkel. Az arc gazdája vagy fellépő vagy szervező vagy (kitűzős) fesztiváli sajtómunkás. Lehetnénk többen is. Nem számít. Alakul a top-listám.

 

Körvonalkorrekció (Andaxínház) - Forrás: thealter.hu

A sok „ülős” program közé a harmadik napra jó érzékkel került be egy mozgástréning, Barnai Gábor Botond vezetésével. A gyakorlatokat a műsorfüzet szerint Grotowski és Min Tanaka is alkalmazta munkája során. Párokká szerveződve felválta menetelünk előre, igyekezvén kitölteni a teremben támadt üres helyeket, miközben társunk mögöttünk haladva a vállizmokat, a nyakunkat masszírozza – majd csere következik. A masszázs, finom mozgatásokkal, húzásokkal a földön fekve is folytatódik. Már ekkor sokunkról ömlik a víz, dolgozunk keményen, de vezetőnk a javát a végére tartogatja. A tréning célja, hogy az előadó előbb a testét edzve, de ezáltal a tudatát is művelve készítse fel magát a kreatív alkotótevékenységre (és az enyhe izomlázra – mondom másnap), hogy „hangszerré váljon”.

Hubay Miklós legújabb drámaszövegével felolvasó-színházi formában ismerkedünk. Mi lett volna, ha Oidipusz nem öli meg az apját, hogyan alakul a mai kor? – veti fel a kérdést a darab. Akkor talán nincs Freud sem. Oidipusz, Laiosz király, Theiresziasz, az ő kísérője és egy kikapós leányka szerepeltetésében sűrűsödik egybe a görög (dráma)világ múltbeli egység-képe és a XX. század modernen túli, ziláltságát fésülgető válaszkeresése. Nehezen tudnám megjósolni, hogy vajon ki érez majd késztetést a darab színrevitelére, de a szervezők szavaiból kiderül, hogy a dráma már „elkelt”, a jövőbeni alkotók csak a végleges változatra várnak.

 

Rudolf Hess tízparancsolata - Forrás: Maszk Egyesület

Folytatva a Jászaival megkezdett monodráma sorozatot, az aradi kamaraszínház és a Szegedi Hetek Csoportja a Rudolf Hess tízparancsolata című darabot mutatja be Harsányi Attila főszereplésével. Alina Nelega drámája a nürnbergi perben tényleges életfogytiglani börtönbüntetésre ítélt, zavaros elméjű vezetőt, Hitler helyettesét a náci eszme által űzött, Jézus- és hitvesztése miatt a führerbe kapaszkodó figurának mutatja: hol minden emberségét felemésztett, bűnét látni képtelen állatnak, hol félelemtől földig rogyó sérült léleknek. Harsányi nem kap jelenetről jelentre más maszk után. Rudolf Hessként él együtt a figurával, szenved, néz le ránk fensőbbségesen. Mint Hitler fröcsögi ránk a női nemet elutasító mondatait. Mint gyakorlott szofisztikus, szenvtelen arccal igazolja a rémtetteket. Nyersen marcangol szét húscafatokat, és saját keze is a húsdarálóban végzi. Ő a számító, „ínyenc” gyilkos, a gyerekkorától kezdve homoszexuális hajlamokat mutató kéjenc, aki fekete papi zubbonyában, magát tisztának s ártatlannak gondolva, öngyilkosságra készül. A dráma csúcspontján, mikor elhangzik a tizedik parancsolat is, és mikor már azt hiszi a néző, hogy mindez fokozhatatlan, hogy nincs többé szó, ami elhangozhat, Hess egy utolsó, emberi-állati áriával-üvöltéssel vágja el monológját, lép ki az életből, a bűnösség-ártatlanság-őrület feloldhatatlanságából.

 

Holland cunami - Forrás: Maszk Egyesület

És akkor jött a Holland cunami. Anno a Low Fesztivál keretében már megjelent a Keleti Pályaudvaron Anna Petra és a szőke holland barátja, aki énekel, gitározik, a zenével egyensúlyoz, ellensúlyoz. 16 millió holland fog érkezni Magyarországra, mivel országukat hamarosan szökőár önti el. Befogadjuk őket? Ők akarnak jönni? Mit gondol egymásról holland és magyar? Anna Petra, a rendszerváltás táján elvándorolt hazánk lánya magyar hazaszeretettel és holland trikolorral szolgál fel bort, sajtot, rövidet. Egy szigorú szőke vasutas hölgy jegyzetel, kartotékolja Anna Petra minden szavát. Talán ő szedi majd lajstromba a külön az evakuáció megkönnyítésére épített vasútvonalon érkező holland emberek holland neveit is. Talán ő tanítja be a ma még az angol sem tudó magyarokat az első, holland-köszöntő mondatokra. Hajós András tűnik fel a kivetítőn, kér minket, fogjuk vissza magyarságunkat, ne lepődjünk meg, ha a hollandok azzal állnának elő, hogy szeretnének biciklizni, egészségesebben étkezni, jobb minőségű tévéműsort nézni. Az is kérdés, hogy fogadjuk majd a meleg párokat, hagyjuk-e őket utcán csókolózni. A holland proli nép, mondja egy videofelvételen megszólaló idős hölgy. A magyarok meg szürkék, unalmasak, és úgy tűnik, mintha külhoni munkásaink mást se csinálnának, mint csoportokba gyűlve innának. Nevetünk a helyzeten, a SPACE Színház áldokumentarista kríziskeltésének komoly komolytalanságán, amelyben egy ésszel felérhetetlen óriás szociotabló végre átlátható zsebfotóvá tud, mer zsugorodni.