Ellenfény Online - Színház - Javuló Tendencia

Javuló tendencia

Gondozó Színház Nyitófesztivál

Sok kezdeti ügyetlenséggel, szervezési hibával indul útjára pénteken a fesztivál, vasárnapra a dolgok nagy része a helyére kerül. A Willany Leó után már igazi fesztiválhangulat van, kellemes beszélgetés meleg tea mellett.
Hodászi Ádám | 12. 10. 3.

Állami és egyéb anyagi támogatás nélkül létrejövő színházi befogadó tér nehezen kezdi meg működését. Első napra nem készül el a függönyözés egy része, így a Trainingspot Társulat Hangállam és a Radikális Szabadidő Színház Mizantróp című előadása mellé a kocsmarészből beszűrődő zajok folyamatos, zavaró hangkulisszát szolgáltatnak. Az előbbi produkció egy drámajátékot előkészítő zenés történet háromnegyed órában. A játszók a Trainingspottól megszokott líraisággal és őszinteséggel mesélik el az egyszerű cselekményt. A főhős, Ádám vagy épp Éva (a szerepeket egyszerű jelzésekkel adják-veszik a köztünk ülő, álló szereplők) reggel iskolába menet balesetet szenved. Élet és halál közötti állapotba kerül, így nyer bebocsájtást Hangállamba, ahol először megörül a hangvilág csodáinak, majd kiderül, hogy a Csendkirály nem engedi az éneklést, a dallamot, mert az veszélyes rendbontás. A főhős végül választhat, visszatér-e az életbe vagy marad Hangállamban. Döntése után kezdődik a drámafoglalkozás, ami során egy jól irányított osztály fontos kérdésekről gondolkodhat a megindító előadás színházi eszközeit segítségül hívva.

 

kb35inarcs-jozsef-krisztina-ugye-2

Kb35 Inárcs

 

A klasszikusabb, egyetemi színjátszói hagyományba illeszthető a Radikális Szabadidő Színház Mizantróp előadása, mely a molière-i történet aktualizálásával beszél a hatalmi mutyikról. A Tűzraktér bezárásával alkotói bázisát elvesztő csapatnak hiteles és őszinte mondanivalója van, amit változó színvonalon sikerül a produkcióban megfogalmazni. Az inárcsi Kb35 József Krisztina ügye című előadása a diákszínjátszói hagyományok felől érthető meg. A játszók folyamatosan a színpadon vannak, figyelmükkel erősítik az éppen futó jelenetet, egyszerű hangszerekkel remek atmoszférákat teremtenek. Ők pakolják át a hatalmas, fából készült díszleteket, melyek mintha egy játszótér elemei volnának. Ahogy a régóta működő műhely korábbi munkáiban, itt is több társadalmi rétegből veszik figuráikat. Az improvizáció során születő alakok közel állnak hozzájuk, hitelesen mozgatják őket, mint a radikális szabadidősök a Molière-en keresztül talált mai karaktereiket. Több szálon futó töredékekből okosan építkezik a kafkai Per ihlette előadás, kiderül, valami ügye mindenkinek van, amivel hiába áll a törvény soha ki nem nyíló ajtaja elé. A sűrítés nagyon jót tenne az anyagnak, illetve a széttartó irányok közös fókuszának megtalálása, hangsúlyozása.

 

kormendi-kastelyszinhaz-muveszet-1

Körmendi Kastélyszínház

 

A vasárnap már gördülékenyen és jól szervezetten zajlik, a Körmendi Kastélyszínház Művészet című előadása a felnőtt műkedvelők jól sikerült szövegszínházi produkciója. Három férfi több éves barátsága kérdőjeleződik meg egy vita során, hogy aztán a totális megsemmisülés pillanatában újjászülessen. A konfliktus kiindulópontja egy festmény, ami fehér, átlósan néhány fehér csíkot sejtető. A produkció elején a ma is aktuális ellentét skiccelődik fel, a kipróbált vagy idejétmúlt konzervatív esztétika szemben a kortárssal, amihez sok esetben sznobizmus társul. Végül a három szereplő, egymás segítségével rákérdez önmagára, szembenéz saját magával. A festménynek mindhármuk számára személyes jelentése lesz.

Két előre meghirdetett produkció helyett láthatjuk Váry Károly előadásában Joyce szövegeiből készített A bohóc c. monodrámát, Ilyés Lénárd pedig Baricco nyomán Novocento címmel prezentálja a világjáró zongorista történetét. Mindkettőt évek óta játsszák, kipróbált, jó munkák, szerte az országban és több ikonikus budapesti játszóhelyen (Sirály, Tűzraktér, Fogasház) megfordultak már. A három nap megbízható pontja Szitás Balázs, performanszai profizmusról, pontos testtudatról árulkodnak. A világban több felé dolgozó alkotó rövid etűdjei a test felébredése, a test átváltozása köré szerveződnek.

 

willany-leo

Willany Leó

 

A fesztivált a Willany Leó csapata zárja, Grecsó Zoltán az improvizáció végén mindenkit sörre és teára invitál. Elmondja, hamarosan új helyen megnyílik a Gödör klub, ahol újra hétről hétre láthatóak lesznek. Üdvözli a Gondozó Színház létrejöttét, fontosnak tartja, hogy legyenek olyan találkozóhelyek, ahol a hasonlóan gondolkodó alkotók szabadon találkozhatnak. A szervezők továbbra is várják a csapatok jelentkezését.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK