Milyen alapon működjünk?

November 13-án fogadta el a magyar országgyűlés azt az adóügyi törvénymódosítást, amely megszüntette az előadó-művészeti szervezetek tao-támogatásának lehetőségét. Ez súlyos helyzetbe hozta a színházakat, leginkább a függetleneket, a befogadó helyeket, a magánvállalkozásokat. Sorozatunkban közülük mutatunk be néhányat. Másodikként az Orlai Produkció vezetőjével, Orlai Tiborral beszélgettünk a magán- és független színházak helyzetéről, a tao eltörlése teremtette krízisről, a lehetséges lépésekről, az Orlai Produkció törekvéseiről, működéséről.

Sándor L. István | 18. 12. 9.

Addig csak túlélésről lehet szó

November 13-án fogadta el a magyar országgyűlés azt az adóügyi törvénymódosítást, amely megszüntette az előadó-művészeti szervezetek tao-támogatásának lehetőségét. A tao megszüntetése súlyos helyzetbe hozta a színházakat, leginkább a függetleneket, a befogadó helyeket, a magánvállalkozásokat. Sorozatunkban közülük mutatunk be néhányat. Elsőként a Stúdió K Színház vezetőivel beszélgettünk, Imely Zoltán ügyvezetővel és Nagypál Gábor volt művészeti vezetővel.

Sándor L. István | 18. 12. 3.

Töredékek egy gondolatrendszerből

Fodor Tamás és a Stúdió "K" esztétikájából

Fodor Tamás 75 éves. Ebből az alkalomból közlünk néhány gondolatot, amely jellemzi alkotói szemléletét, illetve az általa vezetett legendás Stúdió „K" munkamódszerét.

Sándor L. István | 17. 09. 3.

Ha kötéltánccá válik az élet

A harag napja – Krétakör

Hangzatos, sőt kissé bombasztikus címe ellenére A harag napja napjainkban játszódó, hétköznapi történetet jelenít meg. Ráadásul Schilling Árpád rendezése – és a benne szereplő nagyszerű színészek – mindezt nagyon egyszerű színházi eszközökkel teszik, amelyek – a groteszk felhangok ellenére is – alapvetően bensőséges hatást keltenek.

Szűcs Mónika és Sándor L. István | 17. 03. 2.

Szenvedéstörténet megváltás nélkül

Bari Judit: Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara – Utcaszak

Nehéz a prostitúcióról, különösen egy olyan tabutémáról, mint a gyerekprostitúció, egyszerre történetében, attitűdjében és nyelvezetében is hiteles, ugyanakkor esztétikailag is pontosan meghatározott és megfelelő arányokkal felépített színházi előadást létrehozni.

Szemerédi Fanni | 17. 01. 7.

Ha kötéltánccá válik az élet

A harag napja – Krétakör

Hangzatos, sőt kissé bombasztikus címe ellenére A harag napja napjainkban játszódó, hétköznapi történetet jelenít meg. Ráadásul Schilling Árpád rendezése – és a benne szereplő nagyszerű színészek – mindezt nagyon egyszerű színházi eszközökkel teszik, amelyek – a groteszk felhangok ellenére is – alapvetően bensőséges hatást keltenek.

Szűcs Mónika és Sándor L. István | 17. 03. 2.

Szenvedéstörténet megváltás nélkül

Bari Judit: Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara – Utcaszak

Nehéz a prostitúcióról, különösen egy olyan tabutémáról, mint a gyerekprostitúció, egyszerre történetében, attitűdjében és nyelvezetében is hiteles, ugyanakkor esztétikailag is pontosan meghatározott és megfelelő arányokkal felépített színházi előadást létrehozni.

Szemerédi Fanni | 17. 01. 7.

Történelem alulnézetből

Tar–Kersztury: A Te országod – Forte Társulat

A jó előadás alapja a jó szövegkönyv. Keresztury Tibor nemcsak jellegzetes, hanem valóban kiemelkedő szövegeket választott ki Tar Sándor életművéből. Közös bennük az író állandó témája: mindegyik kisemberekről szól, üzemek és építkezések dolgozóiról, ingázókról vagy munkásszállókon lakókról, csupa kétkezi emberről.

Sándor L. István | 16. 06. 19.

A levágott fül

Don Quijote - Szkéné Színház

Haldoklás keretezi a Szkéné Színház Don Quijote-előadását. De itt nincsenek többszörös nézőpontváltások, ehelyett nagyon világos a szerkezet. Don Quijote fekszik az ágyon, ebből a helyzetből felidéződik korábbi életének, kalandjainak néhány állomása, majd ezek végén megérkezik a halálba a hős, és eltűnik az ágy mélyén, mint egy koporsóban. Végül az előadást indító (a regény kezdetét felolvasó) lány behúzza az előfüggönyt, mint ahogy a kórházakban szoktál elfüggönyözni az ágyakat, amikor éppen meghalt valaki.

Bíró Kristóf | 16. 04. 24.

Sorstragédia vagy paródia?

Pintér Béla-Darvas Benedek: Parasztopera

A Parasztopera korszakos jelentőségű mű Pintér Béla életművében. Ez az előadás tette széles körben ismertté az író-rendező és társulatának a nevét, ezzel vonult be Pintér Béla a színházi kánonba, és lett vitathatatlan elismertsége tágabb szakmai körökben is. És ez a darab lett az első olyan műve, amelyik önálló életre kelt a társulatán kívül, és jelenleg is több színház játssza.

Szűcs Mónika-Sándor L. István | 15. 04. 15.