Az emlékezés körei

POSZT 2012: Torsten Buchsteiner: Nordost - Katona József Színház, Kamra

A társadalmi érzékenység állandóan jelen van a Katona József Színház művészszínházi programjában. Ez hol közvetlenül jelenik meg (mint a Cigányokban vagy A mizantrópban), hol áttételesebben (mint a Woyzeckben vagy a Dilettánsokban), máskor meg a személyes emlékezés krónikás hangján szólal meg, mint az egyik idei első bemutatóban, A mi osztályunkban vagy a fontos tavalyi bemutatóban, a Nordostban.
Bíró Kristóf | 12. 06. 13.


Torsten Buchsteiner darabja  a 2002-es moszkvai túszdrámát dolgozza fel, amikor csecsen terroristák elfoglaltak egy zsúfolásig telt színházat, és a Nordost című musical előadását megszakítva 850 embert ejtettek túszul. A harmadik napon került sor az antiterrorista kommandósok mentőakciójára, amikor is a szellőzőnyíláson keresztül altatógázt pumpáltak a színházterembe, majd megrohamozták az épületet. Az akció több mint száz ártatlan ember halálát okozta, legtöbbjüket az ismeretlen összetételű gáz ölte meg. Erre a történetre még mindannyian emlékezhetünk, hisz a média követte az eseményeket (már amennyire tehette). Az eseményekről a német színész és drámaíró, Torsten Buchsteiner írt darabot 2005-ben. A szerzőt nem a krónikás szándék mozgatta, hanem az, hogy az eseményeket személyes nézőpontból közvetítse, ahogy átélhetők voltak (és ma is átélhetővé válnak) a történtek.

 

 

nordost-kamra-kicsi

Bodnár Erika - Fotó: Schiller Kata

Összeköti a Nordostot A mi osztályunkkal, hogy mindkettő hangsúlyozottan narratív színház. A szereplők nem párbeszédet folytatnak egymással, hanem egymás mellett mesélik a maguk történeteit. (Számos Schimmelpfennig-dráma, például a Golden Dragon is erre a technikára épül.) Így ezek a darabok nem hagyományos értelemben vett jelenetekből állnak, hanem párhuzamos elbeszélésekből, amelyek drámai hatásúvá azáltal válnak, ahogyan tagolódnak, egymásba szövődnek, így hol erősítik, hol cáfolják egymást. A hangsúlyozottan többszólamú szövegekben a különböző szereplők különféle nézőpontjainak párbeszéde, vitája zajlik. Buchsteiner három különböző életkorú, nemzetiségű és társadalmi státuszú szereplőt választ a történtek elmeséléséhez, akik más-más szerepet játszottak a túszdrámában. De mindegyikük hangsúlyozottan kisember, ráadásul mind a hárman nők.

 


A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2011/11. számában.
 
Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.
 
Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 495 Ft
Az adott évfolyam számai: 395 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft