Krétakör Színház

Itt van, megjött

Kurázsi papa – Le Phun, Krétakör

„Megesküdtem neki, ha mihozzánk is eljut a lovával, nem leszek rest tolni, míg szüksége van rám” – írta Schilling Árpád Philippe Phéraille traktor hajtotta vaslováról 2006 decemberében a franciaországi In Situ utcaszínházi konferenciáról szóló beszámolójában. Azonban két évvel később a Szentendrei-sziget poros útján maga Schilling üli meg a szőrén (vagy inkább rozsdáján) a zakatolva prüszkölő paripát, miközben pokolbéli hangok, tűzcsóvák és izzó füst közepette diadalmasan üget elő az éji homályból, utat törve magának a nézők sorai között.

Fehér Anna | 08. 08. 13.

Határhelyzetek

Beszélgetés a W - munkáscirkusz alkotóival

"Hogyan írják a kortárs műveket?" - volt az Ellenfény 23. számának címe. Ebben többek között kerekasztal-beszélgetést közöltünk Fodor Tamással, Goda Gáborral, Uray Péterrel, Juhász Anikóval. Kiemelten foglalkoztunk a Krétakör Színház W - munkáscirkusz című előadásával. Ebből a rovatból közlünk egy beszélgetést.  

Sándor L. István | 08. 08. 5.

Kritikai párbeszéd?

W /munkáscirkusz/ – Krétakör Színház

Büchner Woyzeckjének kortárs újrafogalmazásával jelentkezett a Schilling Árpád vezette társulat. Az előadást maga a próbafolyamat írta meg: színészi improvizációkból kiindulva folyamatos műhelymunkában született meg a sajátos látomás. A próbatechnika eredményeként a W intenzív fizikai színház lett, amely elsősorban megrendítő és megdöbbentő érzéki hatásokkal él.

| 08. 08. 5.

Az élet esendő bohóctréfái

Molnár Ferenc: Liliom – Krétakör Színház

Schilling Árpád rendezése hűtlenül kezeli a darab műfaját*: eszében sincs életképet rendezni belőle, nem ragaszkodik a ligeti rekvizitumokhoz, elrajzoltabbá teszi a figurákat és a helyzeteket, a művet átlengő játékos líra, édes-bús melankólia helyett nyersebb, harsányabb hatásokra tör. Furcsa mód mindezzel Molnár Ferenchez talál vissza. A hűtlenül kezelt külsőségek ellenére (vagy épp emiatt) az író szelleméhez marad hűséges. Azt feszegeti az előadás, amivel Molnár is kísérletezett: hogyan lehet a népszerű formákba, a vonzó, könnyen fogyasztható műfajokba művészi tartalmakat csomagolni. Miképp képesek a szórakoztató hatáselemek tragikus emberi mélységeket ábrázolni. Mindezzel a Liliom kortárs interpretációjának lehetőségét teremti meg az előadás.

Sándor L. István | 08. 08. 5.

Multimédiás haláltánc

Tasnádi István: Nexxt – Krétakör Színház

Nagyszabású reklámkampány előzte a Krétakör (nem kevés pénzből létrehozott) legfrissebb produkcióját. Hetekkel a bemutató előtt megjelentek az első talányos hirdetések a Pesti Estben, az Est Rádióban, és elkészült az előadás internetes honlapja is. (Februárra pedig a hírek szerint ugyanez a stáb befejezi a Nexxt filmváltozatát is, és ha figyelembe vesszük, hogy várhatóan mennyivel kevesebb ember látja a színházi verziót, mint majd a filmet, akár azt is mondhatjuk, hogy októberben a film élő bemutatójára került sor.) Az előadást tehát láthatóan egy tudatosan választott célközönségnek szánták alkotói: azoknak a jól szituált középosztálybeli fővárosi fiataloknak, akik nézik, olvassák, hallgatják – fogyasztják – ezen kulturális remekeket. De nem is egy ifjú drámaíró új darabjának ősbemutatójára invitáltak a reklámok, hanem egy színházból, filmből, táncból, élő zenéből, vetélkedőből kevert igazi multimédia-show-ra. Az előadás köré kis történetet is írtak az alkotók, miszerint Schilling Árpád egy franchise rendszerű talk-show, a Frau Plastic Chicken Show rendezési jogát nyerte el, és a Bárkában a 20. adás élő felvételét láthatjuk. (Több műsorismertetésbe, többek között az Őszi Fesztivál hivatalos programfüzetébe is csak a kerettörténet került bele.)

Magyari Péter | 08. 08. 4.