Fókuszban

Fókuszban

A bábszínház alkotóihoz

(és egy kicsit a közönséghez is) a Bábszínház világnapján

Ma van a Bábszínházi világnap. Ennek magyar üzenetét 2018-ban Fodor Tamás színész, rendező írta.

Fodor Tamás | 18. 03. 21.

Múltidéző

Egy élet a Vígszínházban

Tahi Tóth László (1944–2018)

Ha elmegy egy nagy színész – főleg ha a színpad volt az igazi otthona –, akkor azt kérdezzük, hogy mi az, amit a közös emlékezet képes megőrizni belőle. Hisz a színész a pillanat hőse, de az igazán fontos az, amit az időnek üzenni képes. Amit a kor emberéből saját magába sűrít. De ahogy múlik az idő, fakulnak a képek, előtérbe tolakodnak a későbbi benyomások, és eltakarják azt, amit megőriznünk kellene. Különösen érvényes ez egy olyan művészre, akinél a pályája fókusza a fiatalabb éveire esik.

Sándor L. István | 18. 02. 28.

Fókuszban

Élő emlékezet

Nánay István 80 éves

A magyar színházi élet egyik legnagyobb alakját – és egyúttal a színházi emlékezet egyik legjelesebb őrzőjét – köszöntjük 80. születésnapja alkalmából.

Sándor L. István | 18. 02. 23.

Archívum/2017

A fából faragott útja

Bartók Béla és Balázs Béla táncjátékának száz éve az Operaházban

Napra pontosan száz évvel az ősbemutató után tűzte újból műsorra az Magyar Állami Operaház A fából faragott királyfit. Bartók Béla táncjátékának első előadása 1917. május 12-én volt. 2017-ben a Tánctriptichon keretében mutatták be Frenák Pál új koreográfiáját, amely elszakadt a mű alapjául szolgáló Balázs Béla-mesétől. Az új változat kapcsán érdemes áttekinteni A fából faragott királyfi eddig operaházi útját.

Sándor L. István | 18. 05. 26.

TÁNC

A mese absztrakciója

A fából faragott királyfi Frenák Pál koreográfiájában a Magyar Állami Operaházban

A fából faragott királyfi ősbemutatójának centenáriumán mutatta be a Magyar Állami Operaház Frenák Pál új koreográfiáját. Frenák az elődök munkái közül Seregi László 1970-es koreográfiájára, annak is a televíziós változatára hivatkozott mint fontos élményére.1 Seregi még történetet mesélt, Frenák viszont szakított a táncjáték narratív megközelítésével, és a mese absztrakcióját hozta létre.

Vazsó Vera | 18. 05. 26.

TÁNC

A minőség igézetében

Beszélgetés Solymosi Tamással

2011-től megbízott, majd 2013-tól kinevezett balettigazgatóként Solymosi Tamás vezeti a Magyar Nemzeti Balettet. Vele beszélgettünk az együttes profiljáról, repertoárjáról, a legutóbbi bemutatókról, a Tánctriptichonról, a LOL-ról és a Klasszik-estről, valamint a balettegyüttes mindennapi munkájáról.

Sándor L. István | 18. 05. 26.

TÁNC

Hiánypótlások

Klasszik 47ºN19ºE; LOL – Magyar Nemzeti Balett

Egy olyan évadban, amikor a Magyar Nemzeti Balett az Operaház felújítása miatt számos kompromisszumra kényszerül, és mindössze két bemutatót tart, igazságtalan lenne koncepciót keresni a szezon premierjeinek kiválasztásában. Így csak annyit állapíthatok meg, hogy egy dolog biztosan összeköti az évad két új balettestjét: a nehezen hivatkozható és suta címadás.

Megyeri Léna | 18. 05. 26.