Három tollát hullató tüllmadár

Aura – Természetes Vészek Kollektíva

Szűcs Edit és Árvai György harmadik közös divatszínházi munkája, a Design Héten bemutatott Bőr-hártya és Por-hüvely után az Aura címet viseli. De ne a kisugárzásra, életenergiákra, csak látók számára érzékelhető szivárványos tüneményre gondoljunk, inkább egy kalitkára, amelyre rádobtak egy könnyű anyagot, így körvonalazódik a formája. Az idei bemutatón nem a divat, nem a jelmez, nem a szabás, nem az extravagancia, hanem a fojtogató anyag győzedelmeskedett.
Fehér Anna Magda | 11. 10. 5.

A Trafó félhomályos, füstös színpadán három emelvény magasodik: egy-egy tüll kalitka, amelyben három táncosnő teste sejlik, világos angyali vagy mennyasszonyi ruhájukban szinte gyökeret eresztenek a posztamensbe. Burjánzó ruha fonja körbe őket, mégis mezítelennek tűnnek, csupasz a mellük vagy a combjuk, válluk fedetlen. A ruháknak semmilyen hétköznapi funkciója sincs, de nem is leíró jelmezek, kortalanok. Jelentést nem a ruhák, hanem a preparátumok, a kellékek hordoznak, ami az egyiknek a hátán csigaház, a szövegekben gyakran emlegetett magány szimbóluma, az a másiknak egy viselős nő talán gipszből kiöntött melle és hasa. Magukhoz illesztik, majd, mint megunt játékot, eldobják őket. Vannak még kevésbé a testhez, a ruhához kapcsolható kellékek is: plüss nyúl, amit megcsonkítanak, papírmaséval borított csecsemőváz, amit összezúznak. Szinte horrorisztikus képek, a gonosz kislányról, a gyilkos anyáról, de indokát, összefüggését nem látni ezeknek a jeleneteknek, amelyek elterelik a figyelmet a ruhákról.

 

aura-tvk

Nagy Andrea - Fotó: Dusa Gábor

 

Az előadás azért is szándékkal vagy talán szándéktalanul elvétett divatszínház, mert a kreációkat egy gomolygó tüll réteg burkolja. Ez a háló a játékos kék fények, vetítések, vagy a figyelmet jó ritmusban terelő megvilágítások hatására áthatolhatatlan páncéllá válik a részleteket fürkésző nézői tekintet előtt. A néző különben is tanácstalan, mert zsúfolt a terem, senki sem moccan a félhomályban megszerzett helyéről, egy helyben állva követi a három emelvényen olykor párhuzamosan, olykor váltakozva látható képeket. Ezt a kialakult szituációt enyhíti, de nem oldja fel a reflexív és ironikus nyitómondata az előadásnak: „úgy képzelem őket, mint iszonyú levegőtlenségben egymás mellett álló testeket…”

Tóth Kriszta és Schein Gábor szövegeinek érvényesülését sajnos több minden is zavarja. Gyakran a felolvasott idézetek halkabbak, mint az előadás hol robajló, hol elhaló hangkulisszája. A magvas gondolatok sorjázása pedig nem a mondatok gondos megértését, ízlelgetését segíti (feliratokat sem használnak, mint máskor az Árvai György installációkban), hanem sormintaként vagy visszatérő rímként a magány, szabadság, függetlenség, halál fogalmak ismétlődnek. Miközben a látványt a légies tüll takarja, a bezárkózás finom szimbóluma, magányunk porosodó fehér leple, mint a letakart madárkalicka vagy letakart bútorok egy elhagyatott házban.

A táncosnők mégis mutatványra készülnek, artisták mindhárman, de természetüknél fogva szárnyaszegettek. Nagy Andrea fehér gumiszalagon csüng fejjel lefelé, Kántor Katalin hintán ül, Blaskó Borbála pedig hosszú fémrudakra támaszkodva egyensúlyozik. Wim Wenders Berlin fölött az ég című filmjében láthattunk hozzájuk hasonló hétköznapi, menthetetlen, mégis angyali teremtést, Mariont, a tollát hullató angyalszárnyaival hintázó artistalányt. A táncosnőket gúzsba köti a tüll madárháló, a köréjük tekert anyagtömeg, próbálnak kitörni, mint egy bábból vagy burokból, de úgy beléjük gabalyodnak, fonatok, szalagok, égők, ruhák, többszöri átöltözés, dübörgő zene, átmosó fények és baljós, nyomasztó félmondatok után, hogy szinte maguk is anyaggá válnak, aurabörtönük fátyolos falává semmisülnek, eltűnnek a szemünk elől. Aztán végre kellemes zene hallik, vége is a röpke előadásnak.

 

 

Aura

 

Koncepció: Árvai György

Szöveg: Schein Gábor, Tóth Krisztina

Látvány: Árvai György, Szűcs Edit

Kosztüm: Szűcs Edit

Videó: Korai Zsolt, Lenz Tünde

Zene: Bodza W. Mihály – Parabryo

Dramaturg: Imre Zoltán

Közreműködik: Blaskó Borbála, Kovács Martina, Nagy Andrea, Kántor Katalin, Pető Kata, Radnay Csilla

 

Helyszín: Trafó

 

Videó itt