A kortárs kaméleon és a klasszikusok
Flamand Királyi Balett, Tonkünstler Orchester – Festspielhaus St. Pölten
Sidi Larbi Cherkaoui nemzetközi szinten évek óta egyike a legfontosabb és legkeresettebb kortárs koreográfusoknak, aki nem csak projekt-társulatával, az Eastmannel turnézta körbe a világot, de világszerte a legnagyobb együttesek rendelnek darabot tőle.
Ehhez képest Magyarországon a mai napig fájóan kevés műve volt látható, így ha a hazai közönség meg akart ismerkedni munkáival, néhányszor el kellett utaznia St. Pöltenig, ahová viszont évek óta rendszeresen eljutnak a marokkói származású belga alkotó produkciói különböző együttesek tolmácsolásában. Azonban ha valaki véletlenül idei osztrák látogatásán kapta az első ízelítőt a koreográfus munkásságából, nem járt jól – a két orosz klasszikus, a Tűzmadár és az Egy kiállítás képei zenéjére készült előadásai ugyanis messze elmaradtak az életmű eddig látott darabjaitól.
Cherkaoui 2015-ben lett a Flamand Királyi Balett (Ballet Vlaanderen) művészeti vezetője, és ahogy az másutt is előfordult, ahol kortárs táncos került klasszikus együttes élére, eleinte nem fogadta őt egyöntetű lelkesedés. Ám az azóta eltelt években a koreográfus meggyőzte kritikusait, és mind a repertoár, mind a táncosok szakmai színvonala elismerést aratott. 2017-ben például ők voltak az első társulat, akik előadhatták Pina Bausch egyik olyan darabját, amely korábban csak a Wuppertali Táncszínház repertoárján szerepelt: Cherkaoui megszerezte ugyanis a legendás Café Müller előadásának jogait. Ez a társulat vendégeskedett most St. Pöltenben a művészeti vezető két, fent említett előadásával. Cherkaoui sokoldalú tehetség; a populáris kultúra felől érkezett a kortárs táncba, koreográfiáihoz pedig a legkülönbözőbb forrásokból merít. Volt, hogy hónapokig élt egy buddhista kolostorban a szerzetesek életmódját és harcművészeti technikáikat tanulmányozva, máskor a tangó világában mélyedt el egy előadás kedvéért; volt film koreográfusa, vagy legutóbb éppen Beyoncé egyik videóklipjéé. De bármihez is nyúlt, a végeredmény izgalmas és magával ragadó lett. Ám a Tűzmadár és az Egy kiállítás képei azt mutatja, hogy ennek a sokszínű és termékeny alkotónak nem áll jól a klasszikus balett. Pedig Cherkaoui sosem az adott műfajt próbálta a saját képére formálni, hanem önmagát igyekezett a választott formában meglelni – talán a balettel nem lelt valódi és mély kapcsolódási pontot.
[...]
A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2019/1. számában.
Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken.
Az árushelyek listája itt olvasható.
Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában.
Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Ára (mely nem tartalmazza a postaköltséget):
Aktuális évfolyam számai: 880 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 595 Ft
Postaköltség (előre utalás vagy számlára való befizetés esetén): 335 Ft