Falusi Bolero

Johan Inger: Walking Mad – Magyar Nemzeti Balett

Őrült tánc! – de van benne rendszer című estje keretében mutatta be a Magyar Nemzeti Balett Johan Inger Walking Mad című koreográfiáját az Erkel Színházban. A magyar táncosokkal most először bemutatott egyfelvonásost az operaházi közönség által jól ismert darabokkal párosították: Roberth North Trójai játékokja és két rövid Kylián-etűd: a Petite Mort és a Hat tánc egészítette ki az estet.

Megyeri Léna

North koreográfiája ezúttal (az október 4-i szereposztással) inkább tűnt kamasz fiúk erőlködésének, mint macsó férfiak játékos erőfitogtatásának. A két Kylián-darab ezzel szemben sokkal üzembiztosabban működött most, mint a tavalyi Modern+1 balettesten. A Petite Mort jórészt szólistákból álló táncos gárdája egyenletesen magas színvonalon, technikailag precízen teljesített, míg a Hat tánc előadói kifogástalan ritmusérzékkel és jó humorral jeleskedtek a könnyed, de korántsem könnyű koreográfiában.


Johan Inger darabja 2009-ben egy alkalommal már látható volt Magyarországon: a hazánkban akkor bemutatkozó Cullberg Ballet müpabeli programjának utolsó darabja volt. A svéd koreográfus 2003 és 2008 között volt a Cullberg művészeti vezetője, de a Walking Madet eredetileg nem nekik, hanem az NDT számára készítette még 2001-ben. A koreográfia Ravel Bolerójára készült, de az előadás sok mindenben különbözik a legtöbb, jórészt tiszta táncos adaptációtól. A Walking Mad szinte narratív darab, de ha kerek történet nem is bontakozik ki, a legtöbb táncszínpadi Boleróval ellentétben Ingernél sokkal inkább a zene illusztrálja a táncot, mintsem a tánc követné a zene ívét.

A kezdő képsor rögtön meghatározza a kontextust: kalapos-kabátos férfi érkezik a színpadra, a háttérben falusi élet zajai hallatszanak: kutyák ugatása, birkák bégetése, egy templom harangja. A díszlet egyetlen, a színpad teljes hosszúságát elfoglaló fal, amely kezdetben magas kerítést idéz, később azonban számtalan más funkciót is elnyer sokféle felhasználhatóságának köszönhetően. Hol korábban észrevehetetlen ajtók nyílnak rajta, hol szét- vagy odébb tolják a táncosok, hogy a teret tagolja, hol pedig ledöntik, hogy dobogót alkosson. Hamarosan benépesül a színpad, férfiak, nők vegyesen érkeznek, és kezdetét veszi a címben jelzett „őrület". Főképp a két nem örök játékait, csipkelődését látjuk, amelyekhez kiváló eszközként szolgál a trükkös fal: átmásznak rajta, eltűnnek és előtűnnek a táncosok, és néha csak sejthetjük, hogy mi történhet a fal mögött, amikor levetett ruhák szálldosnak a levegőben.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható

az Ellenfény 2015/6. számában.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft

A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft

 

15. 11. 3. | Nyomtatás |