Vonalak az arénában

Black Out – Cie Philippe Saire

A svájci székhelyű Philippe Saire Company a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében vendégeskedett. A Black Out közelebb hozza nézőjét ahhoz, hogy a táncot mint képzőművészeti alkotást szemlélje. Vagy fordítva, a képzőművészetet − a tánchoz hasonlóan − a pillanat művészetévé tegye.


Az algériai születésű koreográfus 1986-ban alapította lausanne-i társulatát, mely azóta beutazta a fél világot. Munkáikra jellemző a folyamatos kísérletezés mind formában, mind tematikában. Saire máig egyik legsikeresebb koreográfiája a 2011-ben készült Black Out, melynek vonalán továbbhaladva idén trilógiává bővítette a képzőművészet és tánc kapcsolatán alapuló műveit. Az előadás három táncosa ugyanannyira hús-vér szubjektum (hol emberi, hol inkább ösztönlényi mivoltukban), mint absztrakt formatest, melyek vonalakat húznak a fekete szemcsékkel elárasztott hétszer hét méteres fehér térbe. Hétköznapi gesztusaik keverednek a „vászonra" lapáttal, testrészekkel formát rajzoló mozdulatokkal. Emberi mivoltukat fürdőruhájuk hangsúlyozza, majd fekete kezeslábasra váltva végleg átalakulnak mozgó alakzatokká.

A beengedhető nézők száma korlátozott, ugyanis egy sötét falakkal körbevett aréna peremének korlátjára támaszkodva, körben állva nézhetik végig a 45 perces előadást, a szabályos keretbe foglalt fehér balettszőnyeg-vászon történéseit. Így nemcsak az erődítmény, de maga a közönség is kijelöli a teret jelenlétével, ahogyan lefele nézve a dobozba egy kétdimenzióshoz közelítő, élő és élettelen összetevőkből álló képet szemlélnek. Egy képet, mely jelenvaló, a mostban történő alkotássá teszi a rajzolást, festészetet, hiszen a leginkább hamuhoz vagy földhöz hasonlító, apró szemcsés anyagból létrehozott formák, vonalak folyamatosan alakulnak, törlődnek és újrateremtődnek a táncosok által. Ezt a hatást animációval is el lehetne érni, de abban áll az előadás különlegessége, hogy nemcsak mozgató (és mozgó) hús-vér testek alkotta komponens, hanem a „festék" maga is materiális, és a rajz valóban akkor és ott születik meg a szemünk előtt. Valamint vannak olyan tulajdonságai is a fekete matériának, melyekkel a projekció nem bír: le tud zuhanni a magasból pontosan az orrunk előtt úgy, hogy még a nyakunkat is behúzzuk ijedtünkben, valamint rá tud tapadni az izzadó bőrfelületekre, a jelmez sajátos kiegészítőjeként.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható

az Ellenfény 2015/6. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken. Az árushelyek listája itt olvasható.
Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában, a Katona József Színház könyvesboltjában.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft
A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft

 

15. 11. 3. | Nyomtatás |