A színház és a Web 2.0

SPRING Performing Arts Festival, Utrecht, Hollandia

A SPRING Utrecht egyszerre fiatal és nagymúltú fesztivál. Első alkalommal 2013-ban került sor a rendezvényre ezen a néven, ám az eseménysorozat valójában két, a holland város kulturális életében évek óta jelentős szerepet játszó rendezvény fúziójából született.

Nánay Fanni

A Festival aan de Werf eredetileg az utrechti egyetem alapításának 350. évfordulójának megünneplésére jött létre 1986-ban, majd az évek során egyre fontosabb színházi és vizuális művészeti eseménnyé vált. Az ugyancsak évente májusban megrendezett Springdance 1978-ban indult útjára (akkor még STAP néven), a rendezvény fókuszában a kortárs tánc promotálása állt. Két évvel ezelőtti indulásakor a SPRING-et az egyesített fesztiválok kurátorai és vezetői, Rainer Hofmann és Bettina Masuch közösen jegyezték, ám 2014-ben Masuch a düsseldorfi Tanzhaus Nrw művészeti igazgatója lett, s elhagyta a fesztivált.

A SPRING általános törekvése, hogy teret adjon az előadó-művészetek területén megjelenő legfrissebb alkotói tendenciáknak, irányoknak, kutatásoknak, ugyanakkor kiemelt hangsúlyt fektet különböző művészeti ágak találkozásának bemutatására, továbbá programválogatásával reflektálni kíván az aktuális társadalmi és gazdasági kérdésekre. Az általános célkitűzések mellett Hofmann és munkatársai a 2015-ös fesztivál esetében két további fókuszpontot is kijelöltek, amelyeket „Size matters” és „Eat it” hívószavakkal írtak körül. Míg az előbbi lényege, hogy inspirálják és segítsék a nagy színpadokra születő alkotásokat, és – ami sokkal fontosabb – megszólítsák a nagy színpadokhoz tartozó nagy nézőtereket megtöltő érdeklődő és értő közönséget, addig az utóbbi az előadó-művészet és az új technológiák, az internet, a web 2.0, a globalizáció, a közösségi média, az élet minden területét lefedő alkalmazások kapcsolatát kutatja.

A fesztivál rendkívül gazdag programjából négy olyan előadással kívánok bővebben foglalkozni, amelyek különbözőképpen közelítik meg a digitális világot, a „digitális váltást”: van, amelyik színpadi körülmények között beszél róla, ám van olyan is, amely túlmutat a színházi reprezentáción. Rainer Hofmann a következőképpen foglalta össze az érintett kérdéskört: „A színház felfalta és integrálta a mechanikus reprodukció korában megjelent összes médiumot. A videó ma már ugyanolyan természetes a színpadon, mint a világítás vagy a jelmez. De milyen hatása lesz a színházra a web 2.0-vel (vagy akár a web 3.0-mal) való találkozás? Vajon idejét múlttá teszi a kultúra katedrálisait és szentélyeit, a művészeti és civil találkozóhelyeket? Vajon megöli a valós idejű médium az időalapú művészeteket? Megöli a bináris rendszer a reprezentációt?”

A fesztivál nyitóelőadása, a Complexity of Belonging úgy járja körül a fent említett témákat, hogy a színpadi reprezentáció egyenrangú elemeként kezeli a táncot és a szöveget. E sajátos ötvözet organikusan fakad Anouk van Dijk holland koreográfus és Falk Richter drámaíró immár több mint egy évtizede tartó alkotói együttműködéséből. Első alkalommal 1999-ben dolgoztak együtt a Nothing Hurts c. előadásban, amelyet követett a Trust (2009), a Protect me (2010), s végül a Complexity of Belonging (2014).

 

 

Részlet egy hosszabb írásból. A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2015/4. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken. Az árushelyek listája itt olvasható.

 

Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában, a Katona József Színház könyvesboltjában.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

 

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

 

Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft

 

A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft

 

 

 

15. 08. 24. | Nyomtatás |