Ellenfény Offline - Archívum - 2015 - 2015/3. - Fényjelek - A Halottak Nyelvén - Nagy József, Jel Színház, Sardar Tagirovsky, Csehov, Réti Anna

A halottak nyelvén

Human use of human beings – Socìetas Raffaello Sanzio

Romeo Castellucci és a Socìetas Raffaello Sanzio egy majd' harmincéves ötletéhez nyúlt vissza a Human use of human beings című előadásban, amelyet az utrechti SPRING fesztivál programjában láthatott a közönség.

Nánay Fanni


A Socìetas Raffaello Sanzio az olasz színház egyik úttörő társulata, amelyet 1981-ben alapított két testvérpár, Romeo és Claudia Castellucci, valamint Paolo és Chiara Guidi. Az előadások többségét Romeo Castellucci rendezi, Claudia a színház teoretikusa, Chiara pedig Romeo társrendezője, valamint a társulat mellett működő iskolát is irányítja

Az alkotók működésük kezdetétől elvetik a történetvezetésen alapuló színházat, a színpadi reprezentációt. Eleinte munkájuk szinte teljes mértékben mellőzte a drámai szövegek használatát, sokkal inkább elméleteket igyekeztek színre vinni. A drámai szöveg a későbbiekben is inkább dekonstruált alapanyagként jelenik meg (pl. Hamlet, 1992; Julius Cesar, 1997), illetve hasonlóképpen tekintenek az alkotók a Bibliára is, pl. a Go down, Moses-ben Mózes, jelen előadásban pedig Lázár történetére.

A társulat színházi munkája mellett könyveket is kiad, amelyekben művészetelméleti gondolataikat foglalják össze (elsősorban Claudia Castellucci). A működésük első 20 évét három fontos könyv határozta meg: Teatro Iconoclasta (Az ikonoklasztikus / képromboló színház), Teatro della Super-Icona (A szuper-ikon színháza) és Epopea della plovers (A por epikája). Ugyancsak a nyolcvanas években kezdett a társulat érdeklődni a mesterséges nyelvek iránt, s megalkották a Generalissimát egyik előadásuk karaktere számára, ám akkor végül nem használták, hanem a mostani 2015-ös előadásban vették elő újra.

A társulat egyik meghatározó alkotása a 2002 és 2004 között két londoni tanárral és kritikussal (Joe Kelleher és Nicholas Ridout) közösen készített, 11 részes előadássorozat, amelynek a Tragedia Endogonidia címet adták. A sorozat Claudia Castellucci elméletét fejti ki, miszerint elkerülhetetlen a hagyományos színházi nyelv tagadása, ahol az előadás minden részlete egy pontra hivatkozik és reflektál, ezáltal univerzálissá téve ezt a pontot.
A Human use of human beings nem az első olyan előadásuk, ahol egy mesterséges nyelv megteremtése játssza a központi szerepet. A 2005-ös Cryonic Chants esetében egy „biológiai nyelv" megtalálása volt a cél: a dalok szövegét alkotó (és az ismert emberi nyelveken értelmezhetetlen) szavak betűit egy kecske választotta ki oly módon, hogy orrával rábökött egy betűháló egyes elemeire, amelyekből a művészek szavakat alkottak. Így született meg a „hang nyelvezete", ahol a szó hangzása nagyobb fontosságot kap, mint a szó jelentése, sőt a hangzás maga válik a jelentéssé.

A társulat előszeretettel fordul vallási, biblia témák felé, ami általában sajátos (egyesek szerint zsigerien revelatív, mások szerint klisékkel teli, botrányt kavaró) értelmezéseket és feldolgozásokat eredményez. Említhetjük a Pokol – Purgatórium – Paradicsom trilógiát, Az arc fogalma Isten fiában c. előadást, vagy a nem sokkal a Human use of human beings előtt született, s több szempontból azzal párba állítható, Go down, Moses-t. Ez utóbbi címe egy régi afro-amerikai sprirituáléra utal, amely az Ótestamentum azon részét dolgozza fel, amikor Isten elküldi Mózest a nép közé, ugyanakkor a dal az amerikai rabszolgaság elleni harc himnuszává vált, s rengetegen (köztük Louis Armstrong) feldolgozták. Castellucci ebben az előadásban is kitüntetett szerepet szánt a szavaknak – pontosabban annak a helyzetnek, amikor megfosztatunk a szavaktól.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2015/3. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken. Az árushelyek listája itt olvasható.
Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában, a Katona József Színház könyvesboltjában.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft
A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft

 

15. 07. 21. | Nyomtatás |