Férfilélek

Titanium - Rojas&Rodriguez / Nuevo Ballet Espanol

Sötét utcahangulat és elektromos hangok köszöntik a nézőt – csattogás, szakadás, szárnycsapkodás. Jobboldalt egy férfi lassan feszíteni kezdi a köteleit, amelyek egy láthatatlan, színpadon túli ponthoz rögzítik a tagjait. Lassú, töredezett mozgással ér el a színpad túlsó felére, mintha a kötelek óriási erővel tartanák vissza. A többi táncost sokáig csak a kötelek vonalain keresztül látjuk, mintha a mozdulatok hangjegyek lennének egy furcsa kottában. Az élő zene felgyorsul, a fények fölizzanak, és a tánc szenvedélyesen söpör végig a színpadon. 2015. május 3-án tizenkét férfi: három flamenco-, három hip-hop-, három breaktáncos, valamint három zenész uralta a Művészetek Palotája színpadát, hogy egy látványos és szórakoztató est keretében mutassák be a spanyol férfilélek rejtelmeit. A Rojas&Rodriguez / Nuevo Ballet Espanol Titanium című produkciójáról, melyet a Budapesti Táncfesztiválon játszottak, Dohy Anna ír.

Dohy Anna

Kilenc táncos járja el a férfiak táncát három különböző stílusban, a lényeg mégis ugyanaz: stabilitás, erő, gyorsaság. Egyetlen pillanatra sincs kibillenés vagy kontrollvesztés. Mindhárom táncstílus – a break, a hip hop és a flamenco – megköveteli a test teljes egységét és a tökéletes kontrollt. Ez a koncentráció szükséges a virtuóz lépéskombinációk, a feszített ritmus és az akrobatikus mozdulatok kivitelezéséhez, ugyanakkor a társulat érdeme, hogy a táncosok mindemellett képesek teret engedni a szenvedélynek és kifejezőerőnek: valódi táncelőadást és nem pusztán cirkuszi mutatványok sorozatát állítják színpadra (akkor is, ha a virtuóz szólók után kitörő tapsvihar esetenként a cirkuszi hangulatot erősíti).
Azáltal, hogy a színpadon egyszerre jelennek meg különböző táncstílusok, összetett csoportdinamikai ritmusképletek rajzolódnak ki. A magányos harcos és az összetartó utcai banda, a barátság és a harc, a kötődés és a szabadság mind olyan alapvető elemei a férfilétnek, amelyek e csoportdinamika által kifejezésre jutnak. Ugyanakkor a csoport tagjai nem azonosulnak egymással, hanem megőrzik önállóságukat és különbözőségüket. Ennyi egyéniség egyszerűen nem fér el a színpadon anélkül, hogy konfliktus ne legyen belőle, így a különböző táncstílusok között vetélkedés, majd harc alakul ki. Noha ez a megoldás kicsit talán túlságosan is kézenfekvő, összességében működik: a férfias erőfitogtatás, az ügyesség és rátermettség bizonyítása teret tud kapni a párbajjelenetek alatt, márpedig ez mindhárom táncstílus alapvető eleme. Talán a fúzió mélyebb rétegeit is el lehetett volna érni, ha az egymással szembenálló csoportok nem tisztán a különböző táncstílusokat képviselő táncosokból álltak volna, hiszen így (ezekben a részekben) a fúzió nem több, mint a három stílus egymás mellé állítása, nem pedig keverés és szinkronizálás – noha a megvalósítás mind ritmikai, mind vizuális értelemben tökéletes egységet alkot.

A darab változatos és kreatív eszközökkel operál. A már említett kötelek mellett a címet (Titanium) idéző fémlemezek, különböző textíliák, leplek és kockák segítenek az érzelmi állapotok kifejezésében és a bravúros elemek végrehajtásában. Például a darab egy pontján fényes fekete anyagdarabok szolgálnak fegyverként, máshol pedig egy hangot is adó fémlemez vonzza és riasztja egyszerre – mintegy az önismeret tükreként – a táncosokat. A darab a fényt is szinte anyagi létezőként használja: a szereplők tiszteletben tartják az általa kijelölt teret – ami egy ízben szorítót formáz két párbajozó táncos számára –, és mozdulataikkal befolyásolják a fény megjelenését és helyét. A háttérben látszó vetített animáción mintha egyenesen a tánc, a dinamika és a szenvedély változásai generálnák a fények és formák megjelenését. Egy helyen a tükröződő fémlappal irányított fénycsóva a gitár szerepét veszi fel, a táncos ujjaival pengeti a fényhúrokat, vagy befolyásolja azok erősségét és irányát úgy, hogy mozdulataival kitakarja a fényforrás egyes részeit. Ez a táncos fekete harisnyát visel a fején, és többször is előtűnik a darab során (két hasonló figurához hasonlóan) magányos harcosként vagy a transzcendens erők képviselőjeként, akivel mind a hip hop-, mind pedig a flamenco-csapat vezetőjének meg kell küzdeni.

De kinek szól ez a férfias erőfitogtatás?

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2015/2. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken. Az árushelyek listája itt olvasható.
Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában, a Katona József Színház könyvesboltjában.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft
A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft

 

15. 06. 18. | Nyomtatás |