Elemek óvatos harca

Négy fivér – Idéző Kamara Táncszínház

Ifj. Zsuráfszky Zoltán társulatának új bemutatóján annyian voltak a Nemzeti Táncszínházban, akár a Titanic utolsó mentőcsónakjában, a Söndörgő együttes élőzenéjére bemutatott előadást mégis oldott és bensőséges hangulat lengte be.

Bálint Orsolya


A „neoautentikus" kifejezésmóddal kísérletező, a rituális, ősi formákat a kortárs táncnyelvvel ötvöző ifj. Zsuráfszky a 4 Nő ciklus folytatásaként készítette el Négy fivér című előadását. Koreográfiája négy testvér és az anyjuk karakterein keresztül, több síkon mesél a tiszta tánchagyomány és a kortárs irányzatok szülő-gyermek kapcsolathoz hasonlatos, egymás közti viszályoktól sem mentes kapcsolatáról. Az absztrakció szintjén az alkímiában ismert négy alapelemmel és a mindezeket magában foglaló kvintesszenciával (anya) azonosítja figuráit, s így jut el a rész-egész dialektikából a teljesség, az egység átéléséig és ünnepléséig.

A négy fivér már az előadás előtt együtt álldogált a színpadon, egy hatalmas hordóra hasonlító kerek edényben, melyet az anyaméh szimbólumának is vélhettünk. Miután a zenészek oldalra vonultak, megjelent a színen az Anya, Németh Ildikó, borvörös selyem-népviseletben. Szenvedélyes szólóját figyelve nemcsak nagy tudású néptáncost, hanem harmonikus, érett nőiességű asszonyt láthattunk. Hitelesen jelenítette meg az Ősanyát, a női ősprincípiumot: egyszerre testesítette meg a befogadó lágyságot, illetve a termékeny, teremtő női energiát, mely a szintézisből képes újat alkotni, mikor megfogan, és magából új életet nevel. Lépéseiben pedig olyan szilajság volt, hogy a cipősarka is belefáradt. Ezután már mezítláb táncolt, és a véletlennek köszönhetően így még közelebb érezhettük őt az anyaföldhöz, és a tűz körül táncot lejtő, ösztönös mozdulatokat használó őseinkhez.

A négy fivér egyikét a néptáncos-koreográfus ifj. Zsuráfszky Zoltán alakította. A második fiút az eredendően balettművész, később harcművészetekkel is foglalkozó, a Frenák Pál Társulat, majd a Cirque du Soleil szólistájaként, jelenleg pedig saját, Radiobalett nevű formációjában táncoló-alkotó Újvári Milán. A harmadikat a mindnyájuknál idősebb néptáncos-koreográfus Katona Gábor, aki a Közép-Európa Táncszínház tagjaként, majd Bozsik Yvette, Duda Éva és Topolánszky Tamás alkotásaiban közreműködve a modern táncművészet terén is nagy jártasságot szerzett. S végül a negyedik fiút Ujszászi András, aki a Magyar Állami Népi Együttes tagja volt, jelenleg az ExperiDance társulat virtuóz és karizmatikus, akrobatikus készségekkel is rendelkező művésze.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2014/4. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 495 Ft
Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

14. 10. 14. | Nyomtatás |