Érzelmi körkép-kórkép – hétköznapi őrületek

Joël Pommerat: A két Korea újraegyesítése – Katona József Színház

Egymáshoz nem kapcsolódó, rövid jelenetekből, epizódokból áll össze a Katona József Színház színpadán egy hatalmas mozaik a jelenkor emberének magánéleti kérdéseiről, nehézségeiről Máté Gábor rendezésében.

Szemerédi Fanni

Joël Pommerat a francia kortárs színház egyik legismertebb alakja, író, drámaíró, rendező, állandó társulatával is folyamatosan együtt dolgozik, de rendszeres vendége a legnevesebb párizsi színházaknak (Odéon, Théâtre des Bouffes du Nord) és a brüsszeli Théâtre de la Monnaie-nak is. A két Korea újraegyesítése a 2013-as év sikerdarabja lett. Maga Pommerat így nyilatkozik munkásságáról: „Sokáig azt gondoltam, hogy nem vagyok képes a valóságról egyértelműen beszélni. Ellentmondásosságom arra ösztökélt, hogy még messzebb menjek, és anekdoták bemutatása helyett inkább a valóság lényegét keressem. Olyannyira távolságot akartam tartani a naturalizmustól, hogy muszáj volt eleinte kitérőt tennem nagyon absztrakt darabok felé, hogy utána visszatérhessek a konkrétabb valósághoz, a kortárs világ helyzeteinek és alakjainak bemutatásához." A két Korea mintha a kettő között egyensúlyozna, vagy inkább billegne folyamatosan.

A darab rövid epizódjai mind a szerelem, barátság, házasság témái köré íródtak. Mi a szerelem? Mi a szerelem hiánya? Minden jelenet egy-egy hétköznapi szituációból indul, majd egy fordulattal egészen groteszk, szürreális irányokba fordul el/ki. Óriásira nagyítódnak kérdések, kínosra éleződnek helyzetek, egy-egy jelenet akár példa, allegória is lehetne. Rövid, frappáns ábrázolás, egy-egy helyzet hirtelen kicsavarása, libikóka és humor jellemzi a jeleneteket. Fájdalmas, sötét humor. (Kevés, egyszerű szóval ír Pommerat, és ez nem feltétlenül válik a darab és az előadás javára.) A párok az előadás végén fekete-fehérbe öltözve öltöny-nyakkendő, tüllszoknya-fehér kesztyűben próbálnak igazodni a koreográfiához, az élet nevű nagy bál koreográfiájához vagy egymás mozdulataihoz – persze sikertelenül. Ahogyan tették ezt az egész előadásban. Bohócok ők – hétköznapi ruhában, keserű bohócok. Némelyeknek ki van festve az arca fehérre, némelyekről már lekopott a fehér máz, épp csak nyomokban fedezni fel. A játékstílus is billeg a hétköznapi valóságot idéző realista játékmód és az elrajzoltság, stilizáltság között. Szinte minden jelenet hol lassabban, hol gyorsabban, de határozottan siklik ki a realitásból, hogy túlzásaival, elrajzoltságával, őrült, de minimum „problémás" figuráival megmutasson valami igazán és hétköznapian valóságosat, lényegit. Itt, ha megcsal valakit a házastársa, akkor az aktust a megcsalt fél végig is hallgatja véletlenül. Ha valaki nem tud szabadulni a múlttól, akkor valóban majdnem ott ragad egy másik világban – halott gyerekkori szerelmével. Ha valaki nem akar férjhez menni, akkor szinte szó szerint foggal-körömmel kapaszkodik egy másik férfiba, és úgy kell lefejteni róla. Kiélezett határhelyzetek ezek, erős impulzusok a nézőnek. A körkép-kórkép egyszerre mulatságos és rémisztő – érződik a nézőtér reakcióin is a kettősség: egy része nagyszerűen mulat, egy része dermedt hallgatásba burkolózik. A szerelemről, házasságról, barátságról rózsaszín buborékok és lusta közhelyek helyett a nehézségek, megoldhatatlannak tűnő szituációk, fájdalmas választások megmutatásával beszél. Van itt minden: szakítás, megcsalás, a múlt, ami nem engedi a továbblépést, terhesség, hazugság, öngyilkosság, gyilkosság, kitartás, hűség. Legfőképp magány és elidegenedettség. És Szécsi Pál. A távollét című sláger ezer változatát hallhatjuk a jelenetek alatt a csengőhangtól kezdve az angol szövegű tangóharmonikával kísért változaton keresztül a szintetizátor-effektes, valamint a suhogós-melegítős, fantasztikusan hamisan éneklő Nagy Ervin lengyel piaci-vásári változatáig.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2014/8. számában.

Az Ellenfény korábbi számai kaphatók az Írók boltjában és a Katona József színház könyvesboltjában.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 395 Ft

 

15. 03. 11. | Nyomtatás |