A (föld)út újabb állomása

Tiszta föld – Közép-Európa Táncszínház

Lendület, frissesség és párbeszédre való törekvés – ez jellemzi a Közép-Európa Táncszínház munkásságát színpadon és színpadon kívül is, amióta egy évvel ezelőtt Kun Attila lett az együttes művészeti vezetője. Ezek az alkotóelemek új darabjukban, a Tiszta földben is tetten érhetők.

Megyeri Léna

A korábbi tehetséggondozó programok (Fázisok, Ifjú Koreográfusok Fóruma) mellett tavaly a KET olyan programokat is útjára indított, amelyek célja a tánc szélesebb körben való népszerűsítése, a (leendő) közönséggel való kapcsolatteremtés. Ilyen a D.E.E.P oktatási program, illetve az országban elsőként létrehozott táncszínházi nevelési program (Horda 2). Előremutató és példaértékű a társulat szerepvállalása ezeken a hazánkban még kevéssé felfedezett területeken.
Ugyanakkor egyértelmű az együttes azon szándéka is, hogy előadásaival felkavarja az állóvizet – elég csak elolvasnunk a Kun Attilával mostanában készült interjúkat vagy akár a Tiszta földhöz írott előszavát a KET honlapján. A Tiszta föld nem mentes a provokációtól, de ebben az estben nem egyszerűen a nézői kedélyek borzolására kell gondolnunk. Sokkal inkább gondolatébresztésre a tánc, a táncos, a koreográfus szerepéről, a kortársságról és mindarról, amit mostanában kortárs táncszínpadainkon láthatunk. „Semmi cirkusz, semmi pornografikus – művészetnek keresztelt – meztelenség, semmi csinnadratta" – szól a koreográfus és táncosainak programja.

Az előadás műfaji megjelölése „kortárs káosz", ami igen érzékletesen szemlélteti a színpadi történéseket. A kaotikusságot részben az okozza, hogy az előadás több inspirációs forrásból táplálkozik, amelyek nem feltétlenül tudnak harmóniába rendeződni. Az alkotók kiindulópontként említik először is József Attila pszichoanalitikus naplóját, a Szabad ötletek jegyzékét. A darab asszociatív, áramló, improvizatív vonulatához nyújthatott elsősorban segítséget a Gaga-tréning is, amelynek rejtelmeibe a lengyel Natalia Iwaniec vezette be a társulat tagjait. Az izraeli Batsheva társulat vezetője, Ohad Naharin által kidolgozott tréning nem elsősorban újfajta technikai tudást ad művelőinek, hanem másfajta, szabadabb perspektívából közelít a testhez, a tánchoz, és ezáltal a profi táncosoknak is intenzívebb előadói jelenlétet kölcsönöz. És valóban tetten érhető valamiféle felszabadultság, újdonsült nyitottság a KET táncosain. Bátran szólalnak meg, és bátran is „őrülnek meg" egyes jelenetekben, például amikor két fiú kommentálja egy páros szándékosan esetlen, csúnya duettjét, mintha csak egy jégtánc-kűrt közvetítenének. Vagy amikor szintén két fiú frissen feltalált, bizarr táncműfajok szópárbajával próbálja túllicitálni egymást (Diszkó-balett! Csípő-salsa!) Bár a Tiszta föld műfaja is egy ilyen kitalált szóösszetétel, itt határozottan ironikus felhangot kapnak ezek a találmányok.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2014/8. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 495 Ft
Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

15. 03. 11. | Nyomtatás |