„Színházeszmények erőpróbája"

Büchner: Danton halála – Nemzeti Színház, 1978

A Nemzeti Színház 177 éves története számtalan újrakezdésből áll. Az egyik 1978. november 17.-éhez köthető. Ekkor tartotta első bemutatóját a Nagy Péter igazgató, Székely Gábor főrendező és Zsámbéki Gábor vezető rendező alkotta új vezetőség. Milyen színházat ígért Büchner Danton halálának Székely Gábor rendezte előadása? Hogyan fogadta ezt a korabeli kritika? Miről szólhatott 36 évvel ezelőtt a darab, mit hangsúlyozott belőle a rendezés? Mi őrizhető meg egy előadás elillanó színházi pillanataiból? Mátyás Edina kritikai szemléje.

Mátyás Edina

 

Felfokozott várakozás

 

Nagy várakozás előzte meg a Danton halála bemutatóját, ez egyértelműen kiderül a korabeli újságcikkekből. „Vezetésében teljesen, tagságában részben megújult színházról van szó – ráadásul a Nemzeti Színházról, amely ma sem egyszerűen egy a többi között. Ezt többen jószándékúan vagy jóhiszeműen tagadják, ellenben a gyakorlatban szükségképpen marad a Nemzeti Színháznak megkülönböztető jellege" – írja Rajk András.

„Ez a premier jelentősebb önmagánál" – olvassuk Módos Péter cikkében az Élet és Irodalomban. – „Ez a bemutató iránymutatója lehet a színház további sorsának. Sőt, nemcsak a színház sorsának. A Nemzetit nemrég átszervezték, a Nemzeti megpróbál megújhodni, feltámadni. Ezért is kerül újra a figyelem középpontjába. Ha ez a színház képes úrrá lenni a válságán, akkor más intézmények is követhetik a példáját. És nemcsak a színházak."

Ez a „megújhodás" korántsem egyszerű feladat. Erre utal az, hogy Mészáros Tamás „színházeszmények erőpróbájá"-nak, „pontosabban az első ütközet"-nek nevezi az új vezetés bemutatkozását, amit majd további bemutatók követnek, „amíg eldönthető lesz: sikerült-e az áttörés, létrejött-e az igazabb, őszintébb, korszerűbb nemzeti színházi stílus. De kétségtelen, s a várakozás fokozott izgalma jelezte is: ettől a bemutatótól, amelyben csaknem a teljes társulat részt vesz, már mindenki a mértékadó hangütést várta."

„A várakozás fokozott izgalma" arra készteti az Élet és Irodalom kritikusát, hogy egész kis novellát kerekítsen írása elejére a bemutató körülményeiről. Ír a november esti fényekről, a színház körül „egymás mellé szorult" parkoló autókra, a bejárati üvegajtóra ragasztott bizarr plakátról („akkurátusan megfestett vércsöpp hull alá. Egyenes beszéd, nem majálisra invitálja a nézőket"), beszámol a levegőben érződő izgatottságról. „Olyan fesztültséget érzek, mint amikor nagy ritkán külföldre indulok, amikor kiszökhetek szmogos, egyforma s kisszerű napjaim búrája alól." „A feszültség nem csak belőlem árad" – teszi hozzá. – „Tele az előcsarnok. Az itt lévők egy része személyesen is érintett, drukker vagy ellendrukker, van, akinek a bőrére is megy ez a játék." (MÓDOS)

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2014/10. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, az Írók boltjában, a Katona József Színház könyvesboltjában. Az árushelyek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 495 Ft
Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

15. 04. 8. | Nyomtatás |