Képes Európa

Howard Barker: Európa, Európa – Stúdió „K”

Howard Barker Európa, Európa címmel lefordított darabja igen bonyolult szövésű anyag, követhető cselekményszálat alig tartalmaz, inkább szélsőséges karakterek, magatartásformák, szituációk egymás mellé helyezésével jellemezhető. A Stúdió „K” olvasata a (történelem)ábrázolás mibenlétét és nehézségeit állítja középpontba. Sándor Zita írása.

Sándor Zita

A 17. században járunk, abban a pillanatban, amikor sikerült Európából kiűzni a törököket, és a bécsi udvar a romjaiban heverő birodalmat igyekszik újjáépíteni. A veszteségek, szétrombolt és széthullott értékek, fogalmak számbavételével párhuzamosan ugyanezek újradefiniálása, szerepük meghatározása történik. Az udvari festő az Európa történetében fordulópontot jelentő időszak szereplőit igyekszik megörökíteni, dokumentálni: ez az egyrészt az adott matéria, az ábrázolt (például a megrendelő Lipót császár) által meghatározott, másrést a festő tehetsége és világnézete által befolyásolt megjelenítés kerül az előadás középpontjába.

Koltai M. Gábor hatásos, szinte statikus képek sorozataként komponálta meg az előadást. A díszlet keretbe foglalja a nézők felé lejtő, fekete-fehér kockaköves színpadot – a szó szoros értelmében, hiszen az egész színpadképet egy klasszicizáló barokk képkeret veszi körbe. Amíg a nézők helyet foglalnak, a keretbe illesztett (így az egész színpadot eltakaró) papírfelületre egy csatajelenetet ábrázoló történelmi tablót vetítenek. A hangos harci zenét és a csatazajt követően a szétszaggatott kép helyébe az osztrák császár áll, s a kereten kívül álló, őt méricskélő udvari festőnek pózol és beszél. A kereten keresztüli ki- és bejárás viszonylag szabad, a szereplők egy része megengedheti magának ezt a fajta dimenzióváltást: az egyik pillanatban modellek, a másikban a képet kívülről szemlélők lehetnek – az udvari festő az első hangosabb ágyúdörgéstől megrémülve a keret túloldalára veti magát; egy megfestett képben lenni mégiscsak biztonságosabb, mint mindenféle veszélynek kitéve a szabad ég alatt, a színpad előtt.

 

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2013/5. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól:  ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 495 Ft

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

13. 09. 19. | Nyomtatás |