Szellem a filmszínházban

DESH; iTMOi – Akram Khan Company

Kulturális identitások filmes mementója a színházban. Akram Khan, az idén 30. évfordulóját ünneplő bécsi ImPulsTanz fesztiválra az első egész estés szóló darabját és társulata új produkcióját hozta. DESH és az iTMOi című előadásokról Pilári Darinka ír.

Pilári Darinka

Domb, de talán csak egy kis halom a színpad közepén, amelynek tetején bonsai fa körvonalazódik, levelei alig vannak. Nem messze, gondosan előkészítve egy gumikalapács hever, méretéből fakadóan fenyegető, valaki minden bizonnyal már használta, és használni fogja. A hangulat mégsem jelen idejű, inkább valamely utókor, szürke poszt-apokaliptikus csendben. A fények sárgába fordulnak, az érkező Khan útját jelzik, aki ritmikus ütéseket mér a halomra. Mozdulatai pontosan ismétlődnek, lágyak, íveltek, az eszköz és a dübörgés ellenére inkább gong megszólaltatásához hasonlítanak, gondosan kikerülve a fácskát. A háttér koromsötét, elveszik a mélység. Távolságok akkor születnek, amikor Khan a géphez (repülőgép hajtómű? ventillátor? vetítőgép?) lép.

A DESH (2011), avagy a „szülőföld” története, a bengáli szülők gyermekeként Londonban született és élő Akram Khan elbeszélése itt kezdődik. A brit-ázsiai táncos nevéhez legjellemzőbben a kortárs tánc és az indiai kathak hagyományainak ötvözése (kortárs kathakként is emlegetik), a tánc felől a színházhoz közelítő szándék, a spiritualitás és a profanizálódott élet közötti útkeresés fűződik. Utóbbi Khan korai előadásaira jellemző intenzívebben, mint például a loose in Flight (2000), Fix (2000), vagy a Related Rocks (2001). A DESH című szólóban a Khant visszatérően foglalkoztató (Ma, 2004, Sacred Monsters, 2006, In-i, 2008) identitás kérdésköre manifesztálódik, hindu mítoszokkal, filmes eszközökkel, személyes élményekkel és fiktív elemekkel tűzdelve.

A gép árnyékában, amely kattogva, berregve működésbe lép, történik meg az első transzformáció a darab során – Khan megidézi halott apját, aki szakácsként dolgozott egy kis bengáli faluban. Az apa Khan kopasz fejtetőjére festett arcként száll le közénk, akinek testét önmagától távolságot tartva úgy mozgatja, akár egy marionettet. Bal kezével saját arcát takarva, a megelevenedő szakács állához emelt kézfejét látjuk, aki fejét karjain táncoltatja, az éhes szájakról mesél, görnyedve főzést imitál, kézen állva, fejét 360 fokban megforgatva egy másik valóságba kísér, a képzelet hetedik ajtajához. Izgatottan nyúlunk a kilincs után, de belépve mégis végtelen mélység fogad. Khant londoni vagy dakkai forgalom dobálja ide-oda, autók zaja, a forgalom préseli maga közé, kislányt nevel, kamaszként lázad, fiatal felnőttként Banglades függetlenségéért harcol tétován. (A DESH bemutatójának éve véletlenül egybeesett Banglades függetlenségének 40. évfordulójával.)

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2013/4. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól:  ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 495 Ft

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

13. 09. 19. | Nyomtatás |