Nem vagyok titkok tudója

Orfeusz és Euridike - Bozsik Yvette Társulat

A Mindenütt nő programsorozat keretében az Ellenfény szerkesztői és szerzői nyilvános beszélgetésre hívták Bozsik Yvette-et. A legtöbb szó utóbbi előadásairól, az Orfeusz és Euridikéről, az Ezeregyéjszaka virágairól és az Ezeregyéjszaka meséiről esett. A találkozón részt vett Székely Szilveszter is, aki mindhárom előadásban táncolt, és az Orfeusz és Euridikében koreográfus-asszisztensként is dolgozott. Az alábbiakban a beszélgetés rövidített, szerkesztett változatát közöljük.

Kötöttebb és szabadabb anyag

– Két előadásról szeretnénk beszélgetni, pontosabban háromról: az Orfeusz és Euridikéről, és az Ezeregyéjszakáról, amelynek elkészítettétek a felnőtt és a gyerekeknek szóló változatát is. Sok mindenben különböznek ezek az előadások. Alapvetően abban, hogy az Orfeusz kötött anyag, hisz Gluck operáját követitek, ahol adott a partitúra, a szövegkönyv, a történet. Az Ezeregyéjszakát pedig ti raktátok össze abból a több száz történetből, ami az Ezeregyéjszaka meséiben szerepel.

Bozsik Yvette: Ez csak a gyerekdarabra igaz, mert a felnőtt verzióban egyáltalán nincsenek történetek, ott csak a mozdulatok és a belőlük kirajzolódó folyamatok fontosak. Az Orfeusz valóban kötöttebb anyag. De mindkét munkamódszerről van már tapasztalatom. Korábban is csináltam már olyan előadásokat, amelyek meglévő darabokat vittek színpadra, és készítettünk már olyan előadásokat is, amelyeket mi magunk raktunk össze. Mind a kettőnek megvan a maga igazsága, a maga szépsége, ereje, nehézsége. Egy meglévő darab elég erős támpontokat ad, ha pedig nincs ilyen, akkor szabadabb vagyok. (De igazán az sem szokott megkötni, ha már meglévő darabbal foglalkozom.) Ez éppolyan, mint hogy időnként szeretek tiszta táncműveket csinálni, máskor meg kifejezetten színházi megoldásokban gondolkodni (közben imádok gyerekdarabokat is készíteni). Ilyen szempontból nem teszek különbséget a munkáim között. Igazából az a fontos, hogy kikkel dolgozom együtt, és hogy milyenek kisülések történnek a próbafolyamat közben. Ez sokkal erősebben befolyásol, mint az alapanyag természete. Ebből a szempontból szeretek a saját társulatommal dolgozni, mert itt olyan emberek vannak, akiket szeretek, akik ismernek engem, akik tudnak is segíteni a munkában. Az viszont nehezebb feladat, amikor vidékre, esetleg a határon túlra megyek, mert ott olyan emberekkel találkozom, akikkel még nem dolgoztam. Őket mindig meg kell nyerni a közös munkának.

Székely Szilveszter: Én nagyon szeretem az Orfeuszt. Ennél jobban már csak az Ezeregy éjszakát szeretem. Tényleg az a különbség a két előadás között, hogy az Orfeusz kötöttebb, az Ezeregyéjszaka kötetlenebb anyag. Itt a táncosoknak is nagyobb szabadságuk volt. Yvette alapvetően ránk alapozta a darabot. Nagyon sokat improvizáltunk, és ezek közül Yvette választotta ki azokat a helyzeteket, amelyik tetszett neki.

– Tehát másképpen készült az Ezeregyéjszaka, mint az Orfeusz?

Székely Szilveszter: Igen, nagyon sokat improvizáltunk, és Yvette válogatott abból, amit mutattunk neki. Egyrészt eldöntötte, hogy beleillik-e az előadásba, és ha igen, akkor azon is változtatott, amit mutattunk neki. Így vagy úgy belenyúlt az anyagainkba. De sokkal szabadabb volt a próbafolyamat, mint az Orfeusz és Euridiké alatt.

 

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2012/7. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól:  ellenfeny@t-online.hu

 

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

 

Az aktuális szám 495 Ft

 

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

 

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

13. 06. 22. | Nyomtatás |