Megteremteni az örökkévalóság pillanatát

Sok színház sokféle előadást kínál a gyerekeknek ma Magyarországon. A bábszínházak mellett, amelyek hagyományosan gyerekeknek játszanak, szinte minden vidéki és budapesti nagyszínházban is hirdetnek gyerekelőadásokat. Ezek mellett létezik Budapesten egy olyan gyermekszínház – a több mint húsz éve működő Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház –, ahol minden korosztály számára (a csecsemőktől a középiskolásokig) változatos műfajokban és színházi nyelveken születnek előadások. A Kolibri igazgatója, Novák János a mai magyar gyerekelőadások szemléletbeli különbségeit és azonosságait veszi számba vitaanyagnak szánt írásában.

Novák János

 

Helyzetkép

 

Évtizedek óta a gyerekszínházat művelő, ill. az arról író, azokat elemző magyar szakemberek az országos fesztiválok programját nézve közösen hümmögnek, udvariasan hímeznek-hámoznak látva a nagyobb színházak gyerekelőadásait. Kerülgetik, mint macska a forró kását, a kérdést: miért nem jobbak a nagyszínházi gyerekelőadások, miért elavultak akkor is, ha fiatalok az alkotók; egyáltalán, mi a baj velük? Mi az oka a változatlanságuknak? Miféle megkövesedett elvárásokhoz, milyen változatlan adottságokhoz kénytelenek igazodni még a fiatal, tehetséges alkotók is?

Adottságnak tekinthetjük, hogy a vidéki nagyszínházak gyerekelőadásai a többi bemutatóval ellentétben többnyire maradék erőforrásokból készülnek: maradék pénzből, maradék időben (az előadások hossza általában nem lehet több, mint 75 perc, hogy a délelőtti próba és az esti előadás közé éppen beférjen), más darabban alig foglalkoztatható színészekkel, rövid próbaidő alatt. A díszlet is az esti előadás már bekészített díszlete elé épülhet általában, így az előszínpadra szorulhat akkor is a játék, ha esetleg azt az erkélyekről már nem láthatják a gyerekek.

Kisebb térben könnyebb emberi hangon szólni a kisebbekhez, a nagyszínházi terekbe terelt sokféle korosztályt azonban csak direkt, felnagyított színházi hatásokkal tudja megszólítani a rendező és a színész. Ezek a körülmények évtizedekkel ezelőtti játékstílust konzerválnak, a szereplők ezekben a darabokban nagyrészt a túlélésre játszanak: hangosak, közönségesek, ki-ki a saját legbiztosabbnak gondolt színészi közhelyeiből építkezik. A korszerű hangosítási eszközök a gyerektömeg ricsaja fölé fókuszálják a hangerőt, esélyt sem adva az emberi hangnak – sem a színpadon, sem a nézőtéren.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2012/6. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 495 Ft

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

 

 

13. 04. 30. | Nyomtatás |