Átirat vagy önálló mű?

Liliomfi - Örkény Színház

Mohácsi János korábban évente jelentkezett egy-egy új rendezéssel, sőt eddigi legfontosabb munkája, a Csak egy szög két évvel követte az előző bemutatóját. Mohácsinak szüksége volt erre a hosszabb alkotói periódusra, hogy kiérlelje a színpadra vitt témákat, megírja a kiindulópontul választott darab új változatát vagy önálló, eredeti szövegkönyvét, és a hosszabb próbaidőszakban – a színészi improvizációkat is figyelembe véve – kiforrjon maga az előadás.
Sándor L. István
A magyar színház azonban megvonta Mohácsi Jánostól ennek a szabadabb alkotómunkának a lehetőségét. A kaposvári igazgatóváltások nyomán elvesztette azt a műhelyt, ahol nemcsak fontos rendezővé érett, hanem a színészekben állandó alkotótársakat is talált a közös munkához. Így Mohácsi maga is a vándorrendezők életére kényszerült, és arra, hogy a 2009/10-es évadtól kezdve évente négy-öt új előadást készítsen. Sőt – erről maga nyilatkozott – a vendéglátó színházak vezetői újabban nemcsak azt rögzítik szerződésben, hogy nem csúszhat a bemutató, hanem azt is, hogy milyen hosszú lehet az előadás játékideje. Vajon e kötött feltételek között milyen előadásokat készít az egyik legsikeresebb magyar rendező? Ezt vizsgálja a Liliomfi Örkény Színházban látható színrevitele kapcsán Sándor L. István.

 

Liliomfi, a sikerdarab

 

Az Örkény Színházban ebben az évadban a Liliomfi a legnagyobb siker. A jegyek gyorsan elfogynak, a közönség nagy hahotázással és hatalmas tapssal fogadja az előadást. A Liliomfi sikere azért nem meglepő, mert Szigligeti Ede műve az egyik legtöbbet játszott magyar darab. „Hevenyészve írta szerzője e bohózatot, de sikere túltett gondosabban készült valamennyi művén, máig műsoron maradt, idestova 200 estén át” – írta Rédey Tivadar 1937-ben. A Színházi Adattár szerint a műnek 1945 után összesen 78 bemutatója volt. (Összehasonlításként érdemes megjegyezni, hogy a „csúcstartónak” tűnő Bánk bán 108 színrevitele mellett Az ember tragédiájának szintén 78 bemutatóját tartja számon a Színházi Adattár, míg a Csongor és Tündéből csak 71 bemutatót regisztrál. Ezzel szemben a Rómeó és Júliának csupán 47, a Három nővérnek pedig 46 bemutatója volt 1945 után.)

De Mohácsi János nem az eredeti Szigligeti-darabot rendezte meg az Örkény Színházban. A Liliomfi átdolgozásának is nagy hagyománya van a magyar színjátszásban. A legtöbb bemutató így vagy úgy belenyúl a szövegbe, még ha ezt nem is minden esetben jelölik a színlapok. A darab nyelve az eredeti formájában játszhatatlan, mert nagyon sok régies, ma már érthetetlen kifejezés fordul elő benne. Ugyanakkor sok bemutatóhoz írattak új zenét és új dalszövegeket a színházak. Előfordulnak a darab szerkezetét, helyszíneit érintő változtatások is.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2012/6. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 495 Ft

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

 

 

13. 04. 30. | Nyomtatás |