Anne és Steve: Dobok

Drumming - Rosas & ICTUS; Fase - Rosas

Két Steve Reich zenéjére készült koreográfiáját újította fel, illetve dolgozta át Anne Teresa de Keersmaeker. Az 1998-ban készült Drumming az idei nyáron a bécsi. ImpulsTanz fesztiválon volt látható. Az 1981-es Fase májusban a Trafóban is látható volt.  A Rosas két előadásáról Pilári Darinka ír.
Pilári Darinka

 

Edgar Kováts is nyúlhatna a „die Burg” zsöllyékhez vezető lépcsőinél a reklámlegyezőkért, „Gegen heiße Luft”, majd helyet foglalna, és a lábainak szűkös tér elgondolkoztatná, mégis festeni kellett volna ahelyett, hogy Gottfriednek segített az épület tervezésénél. De száznegyven év távlatában Kovátsnak mindez már mindegy, és elképzelhető, hogy Anne Teresa de Keersmaeker Drumming előadása számára is lényegtelen, hogy tizennégy év után a 29. ImpulsTanz az idei „ismételt” bemutatót saját gyermekeként várta vissza. Mert a székhelyek nem lesznek tágasabbak, a Burgtheater nem lesz minimalistább, nekünk ellenben a jelenre kell koncentrálnunk, és bár egyre lassabb a bevonódás az előadásba, a Drumming végül képes függetlenedni, elszakadni a barokk virágoktól, hogy a nézőségre irányítsa a figyelmet, ránk, akik információval telítve önmagunkról és a környezetünkről, tudunk, ismerünk, bizonyosak vagyunk, de amikor leülünk, észre sem vesszük, hogy a színpadon ránk várnak.

Visszatért a Rosas a bécsi ImpulsTanz fesztiválra, tizennégy év után ismét a Drumming című előadással. Teltház van, a nézőtér még zsibog, de a Burgtheater színpadának különböző pontjain már tizenkét táncos áll, várakozik a semleges háttér előtt, ahol jó hat méter széles pulton sorakoznak az ütős hangszerek. Ott félhomály van, itt sárga fényű világosság. Rend van, mint egy sakkjátszma megkezdése előtt, mivel azonban a Drumming elnevezés a hamarosan kezdődő táncelőadásra éppúgy vonatkozik, mint Steve Reich 1970-71-ben szerzett darabjára, ebben a játszmában a hangok és a mozdulatok egymással párhuzamosan ugyanazért a célért „indulnak meg”.

12. 12. 12. | Nyomtatás |