Tudatállapotok tánca

Ahogy azt az apám elképzelte – Hodworks

A 2007-ben alakult Hodworks együttes legutolsó bemutatója, az Ahogy azt az apám elképzelte a Műhely Alapítvány jóvoltából nemzetközi koprodukcióban jött létre. A három alkotó, Hód Adrienn (magyar), Molnár Csaba (szlovák) és Marco Torrice (olasz) legkisebb közös többszöröse az előadás. A Hodworks lényege az új mozgás formanyelv és dramaturgia elvek megalkotása (a hiány átértelmezéseként) – a kortárs tánc védelmező fogalomkörében. Az előadást Sárosi Emőke elemzi.
Sárosi Emőke

 A kortárs tánc magyarországi meghonosítóinak egyike Angelus Iván, akinek alkotásai, 30 éves munkája, művészeti műhelyei mára turnézó együtteseket (Bloom!, Hodworks) eredményeztek. A fiatal csapatok integrálását hivatott elősegíteni a több helyszínen megvalósuló KortársTáncGenerációk Szemléje. A kilencnapos programsorozat keretén belül a két legutóbbi Hodworks-produkció is bemutatkozott a Trafóban.

Az Ahogy azt az apám elképzelte címéből sejthető, az előadás az apa figurájának tradicionális szimbóluma ellen fog dolgozni. A színházi térbe lépve azonnal a produkció részesei vagyunk. Az előfüggöny nélküli tér, a bent álló táncosok (Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba, Márcio Canabarro) és a nézőtéri világosság nem ad lehetőséget a klasszikusnak mondott színházi átlényegülésre. Helyette azonnal egyfajta közös idő, létezés alakul ki, ahol nincs fényfal néző és előadó között. Egymást nézve kölcsönös elvárás alakul ki: mindenki adni és kapni akar – néző és alkotó egyaránt. Figyelmet, élményt, gondolatot az itt és mostban. Csak nincs kapaszkodó hozzá. A táncosok belső történésüket segítő eszközök (dramaturgia, zene, díszlet, jelmez, világítás) nélkül próbálják átadni a nemzetközi alkotás eredményét. A befogadó pedig a sajátságos formanyelv megismerésével és értelmezésével küzd a klasszikus színházi támpontok nélkül. A keretet és kapaszkodót adó dramaturgia értelmezési tartományt biztosíthatna, hiszen még ha a jelen pillanatának a megélése is a téma, arra is kettős mércével reflektálunk – átélem és feldolgozom kontextusban. A színház elsődleges célja a hatás. Ha pusztán befelé akar hatni, akkor öncélú, ám valóban újszerű, nem a tradicionális színházi megoldáson alapuló művészi alkotás.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2012/3. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 495 Ft

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

 

 

12. 10. 30. | Nyomtatás |