Ha akarunk, működünk tovább

Hód Adriennel beszélget Ménesi Gábor

Hód Adrienn öt évvel ezelőtt alapítottad a Hodworks együttest, ám nem állt korábban sem távol tőled a társulatvezetés és a társulatban gondolkodás, hiszen ezt megelőzően, 1995 és 2007 között tizenkét éven át irányítottad az OFF Társulatot.A koreográfus, társulatvezetővel Ménesi Gábor beszélget.

Ménesi Gábor

 

–Miben ragadható meg a két csapat működése, illetve a te munkamódszered és gondolkodásmódod közötti különbség a két korszakot illetően? Húzható-e egyáltalán éles cezúra az OFF tevékenysége és a Hodworks beindulása között, vagy ugyanazt az építkezést folytattad más formában?

– Elsőként az jut eszembe, hogy az OFF Társulat időszakában magam is aktív táncos voltam, a Hodworks-ben viszont már kezdettől fogva nem vagyok a színpadon. Különbséget látok a munkamódszerben, ami jelenleg egyértelműen az improvizációra épül, így a táncosok nagy mértékben alakítják a darabok mozgásvilágát, s az ő jelenlétük és személyiségük jelentősen befolyásolja, milyen irányba mozdulunk el. Korábban, az OFF Társulatban magam táncoltam elő és tanítottam be a mozgásokat. Bár bizonyos előadásokban és utcai performanszokban születtek olyan etűdök, melyeket a táncosok önállóan hoztak létre megadott téma vagy hangulat alapján, de a színpadon történő improvizáció egyáltalán nem volt jellemző. Ugyancsak eltér a zene értelmezése és használata, hiszen az elmúlt időszakban az élőzene vált meghatározóvá. Akkoriban szinte csak ingyen dolgoztunk, most nem minden esetben. Akkor nem volt menedzserem, most már van. Jelenleg több külföldi táncossal dolgozom együtt, és elég sok nemzetközi fellépésünk van. Az is változott, hogy ma már pontosabban meg tudom határozni, amit csinálunk, és nagyobb tapasztalatom van a táncosokkal való együttműködés terén.

– Amit eddig soroltál, döntően a munkamódszerre vonatkozik. Abban, ahogy a táncról gondolkodsz, és abban, amit előadásaidban keresel, látsz-e változást?

– Leginkább a munkamódszer változott, de a kíváncsiság kezdettől fogva bennem van az iránt, hogy a táncos jelenléte és mozgása, a zene, a jelmez, a tér és az idő egymással keveredve milyen hatásokat vált ki különböző szituációkban. Mindig a fizikalitásból indultam ki, a mozgást állítottam fókuszba, és a mozgáson keresztül kapcsolódnak be különböző érzetek, hangulatok. Soha nem akartam történetet elmesélni a darabjaimban, inkább a hullámzást szeretem, amikor egyik pillanatban mutatunk valamit, majd a következőben ezzel ellentmondásosnak tűnőt. Ezáltal megmutatjuk, hogy egyetlen egység is nagyon sokrétű lehet.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2012/3. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 495 Ft

Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

 

 

12. 10. 30. | Nyomtatás |