Üresség elől a paradicsomba

East Balkán - Bárka Színház

A West Balkán-tragédia feldolgozására vállalkozott Tasnádi István író és Vidovszky György rendező. Az East Balkán azonban nem dokumentumdráma, nem is a konkrét események bemutatására törekszik. Inkább ennek közegét rajzolja meg: a tizenéves fiatalok péntek és szombat esti lázát, azt a partivilágot, amelyben folyamatosan ott leselkedik a végzet, még ha nem is csap le olyan fatálisan, mint ahogy az 2011 januárjában történt. A Bárka Színház előadását Szűcs Mónika és Sándor L. István elemzi.

Szűcs Mónika-Sándor L. István


Túl közeli még a West Balkánban történt katasztrófa. Még túl sok a tisztázatlan kérdés (épp most zajlik a felelősséget firtató bírósági tárgyalás). Túl sok érzékenységet bolygatna az, aki felidézni igyekezne azt, ami történt. Mégis amikor Vidovszky György és Tasnádi István témát kerestek egy tizenéveseknek szóló előadás számára, a környezetükben lévő diákokkal beszélgetve újból és újból ebbe a történetbe botlottak bele. De nemcsak ebbe: a tizenévesek partisztorijaiból egy saját rituálékkal, törvényszerűségekkel bíró, a felnőttek számára jobbára ismeretlen világ tárult fel előttük. Ezért is hozták azt a döntést, hogy nem a West Balkán-tragédia konkrét eseményeit állítják előadásuk középpontjába, hanem ezt a hétköznapok mellett létező „párhuzamos világot” próbálják megrajzolni. Az East Balkán igazi újdonságát nem a drámaformában kell keresni, hanem abban, hogy olyan történetekről mesél, amelyről a fiatalok nyilvánosan nem szoktak beszélni. A Bárka előadása – mint médium – képes valamit abból is kifejezni, amiről egyébként nem tud (nem akar, nem képes) szólni az ember, ezáltal társadalmi párbeszédet kezdeményezhet azokról az elhallgatásokról, amelyek ott feszülnek, rombolnak szorongató mindennapjaink mélyén.
A darab (hasonlóan az alkotópáros előző munkájához, a Kolibriben készült Cyber Cyranóhoz) talált történetekből íródott, a dokumentumot a fikcióval vegyíti. A sztorik egy része középiskolásokkal való beszélgetésekből származik, más részük a szereplőválogatásokon zajló játékokból került a darabba, amiket aztán az író, Tasnádi István saját leleményű történetelemekkel egészített ki, és formált dramaturgiailag és nyelvileg is egységes szöveggé.

 

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2011/11. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 395 Ft
Az adott évfolyam számai: 345 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft



11. 12. 20. | Nyomtatás |