Fantasztikusok

Lionel Hoche: RetourAuNoir – Duda Éva Társulat

A MU Színház kamaraterének viszonylag szerény fizikai keretei között létrehozott, azokat némileg meg is bontó formátumos vízió a Franciaországból érkezett Lionel Hoche koreografálta‑rendezte előadás. Csillámló fekete démonokkal, arctalan fehér rémlányokkal, látványosan megbontott térrel, hatásos vizualitással. A cím ígérete szerint a darab visszatér a feketébe, de azon túl is, vissza egy múltbeli jövőbe.

Halász Glória

Lionel Hoche esetében a vízió nem valamiféle a nézőre erővel hengeredő alkotói üzenetet takar, hanem valódi illúzióvilágot, autentikus látvánnyal, kellékekkel, szereplőkkel. A hallottak és a látottak is tükrözik, hogy az előadás fő ihletforrása a glam rock világa, a hetvenes évek fantasztikus témák inspirálta, futurisztikus, fülledt és extravagáns irányzata, amelynek holdudvarában olyan előadók, formációk működtek, mint David Bowie vagy a Queen, de a Duda Éva Társulat produkciója a Rocky Horror Picture Show őrületét is bőven megidézi. A zenét egyébként a leginkább elektronikus zajzenészként meghatározható Sébastien Roux jegyzi, de a már említett zenei világából is vannak betétek, emellett Klaus Nomi, a Hoche-univerzumba kiválóan illeszkedő excentrikus német kontratenor tolmácsolásában is megszólalnak dallamok.

 

Fotó: Dusa Gábor

 

A glam rock stílus fontos karaktere az androgün, vagyis a kétnemű ember, amelynek megfelelően a RetourAuNoir is központi kérdésként kezeli a nemiséget, a nemtelen nemek harcát, ennek megfelelően alakulnak a remekbe szabott jelmezek is. A korszak videoklipjeinek világa is bevillan, az előadásról pedig általában elmondható, hogy mindenféle multimédiás eszköz nélkül ér el filmes hatásokat: szerkesztéssel, dinamikaváltásokkal, atmoszférateremtéssel. Magát a látványt (a jelmez-, a díszlet- és a fénytervet) is Hoche jegyzi, ennek megfelelően azok következetesen idomulnak is egymáshoz: visszatérő motívum a fekete-fehér kontrasztja, amely amellett, hogy a kissé Peter Greenaway-ihletésű, geometrikus, csíkos elemekkel operáló díszletben is visszaköszön, a jelmezeket, sőt némileg a szereplők lelkivilágának szélsőségeit is jellemzi.

 

 

Fotó: Dusa Gábor


A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2011/11. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 395 Ft
Az adott évfolyam számai: 345 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft



 

 

 

 

Lionel Hoch: RetourAuNoir Duda Éva Társulat

 

Jelmez-, díszlet- és fényterv: Lionel Hoche

Jelmez kivitelezés: Opra Szabó Zsófia

Díszlet kivitelezés: Kicska Miklós

Hang, fény: Molnár Péter

Zene: Sébastien Roux

Koreográfus asszisztens: Jónás Zsuzsa

Rendező-koreográfus: Lionel Hoche

Előadók: Gulyás Anna, Jónás Zsuzsa, Lázár Eszter, Bora Gábor, Csuzi Márton, Grecsó Zoltán és a szeptemberi workshop három kiválasztott táncművésze: Csák Beatrix, Mezei Bence, Zsíros Gábor

 

Helyszín: MU Színház

Idő: 2011. október 21.

 

 

Beszélgetés a rendező-koreográfussal

 

 

Képek az előadásról:

Kővágó Nagy Imre

 

 

Más is látta:

Halász Tamás: Villanásig különös

Kutszegi Csaba: Nem kérek a retúrból

 

11. 10. 24. | Nyomtatás |