Mennyi a harminc?

A Győri Balett 30 éve

2. rész

„A Hős többnyire maga Markó Iván különböző inkarnációkban.”1[1] Hangozzék bár elsőre meglepően is, hellyel-közzel akár ezzel az egyetlen mondattal is summázható a Győri Balett 1981-től 1991-ig tartó bemutatóinak sora (átlagosan évi 3-5 premier és/vagy felújítás), még ha nem is mondtunk el vele mindent. Králl Csaba elemzése a Győri Balett történetéről az előadások kritikai recepciója alapján. 2. rész.

Králl Csaba

 Az 1980-ban bemutatott Az igazság pillanatától nem csak a nagy nemzeti tánceposzok felé vezetett leágazás. Hanem a mű alcíme szerinti ceremónia és rituálé birodalmába is, amely a Tabuk és fétisek (1982), az Izzó planéták (1983) és a Totem (1984) előadásain keresztül kövezte ki az utat Markó színházfelfogásának egyik végpontja, a szertartásszínház felé. Továbbá a nagybetűs EMBER sorsát, létküzdelmét, felemelkedését és bukását irodalmi figurák jelmezébe bújtató profán szenvedéstörténetek világába. Ennek legemlékezetesebb állomása a három, tematikailag önálló, cím nélküli egyfelvonásost közös főcím alá soroló Don Juan árnyéka rajtunk (1982) című opusz volt.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2010/4. számában.

 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 395 Ft

Az adott évfolyam számai: 345 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

 

[1] Pór Anna: Don Juantól K. úrig, Színház, 1982. május

10. 04. 12. | Nyomtatás |