Thészeusz - merchandise

Tasnádi István: Fédra Fitness - KoMa és az ALKA.T

Isten? Agyonhasznált fedőnév. Vallás? Lelki wellness. A gyóntatópap pedig mentálhigiéniés személyi tréner. A tőzsde sosem látott mélyponton, a befektetők kivitték tőkéjüket az országból. Krétán vagyunk, Thészeusz (Scherer Péter), a nagy hős és biztos kezű uralkodó, három éve kómában fekszik a fitness terem egyik gyúrópadján. (Hogy baleset volt-e vagy merénylet, ami edzés közben leütötte a lábáról, nem tudni.) Fia, Hippolütosz (Jaskó Bálint) nagy odaadással látogatja, és masszírozza ernyedt tagjait. Felesége, Fédra (Csákányi Eszter), kevésbé lelkesen, de szertartásos méltósággal jár a steril, tükrökkel körbevett és súlyzókkal, tornapadokkal szegélyezett teremben.

Sebők Borbála
Miután a hatalmas pláza egy eldugott szegletében kanyargó metál csigalépcsőről végre belépünk az Euro Center fitness-termébe, nejlon védőzsákokat kell a cipőnkre húznunk (mint az intenzív osztályon vagy a slide tornán), hogy ne piszkítsuk össze az edzőteret. Idegenvezetők szegődnek hozzánk, hogy megismertessék velünk a konkrét és mitológiai teret. A gépeken antik hősök gyúrnak. Méghozzá nem is akármilyenek! Körülöttük pedig a nézők - nejlonba bugyolált lábú turisták.

Itt látható Ikarosz (Kovács Lehel): hátra és alkarra gyúr. Apja, Daidalosz (Gyabronka József) tervezte Minósz király kérésére a torzszülött Minotaurusz labirintusát, ám a király, ígérete ellenére, nem engedi ki soha többet Kréta falai közül. Egyetlen menekülési útvonal maradt tehát: a levegő. A repüléshez pedig nemcsak szárnyakra, hanem erős hát- és felkar-izomzatra is szükség van.

Bal hátul tapos Ariadné (Stork Natasa), Thészeusz első felesége, akinek húga, Fédra, Kréta uralkodónője, mióta Thészeusz kómába esett. Sziszüphosz (Tóth Péter) mintha sziklát görgetne, a háta mögött emelget hatalmas súlyokat. Mucsi Zoltán pedig thébai Theiresziászként napszemüvegben tekeri a fekvőbiciklit.

Hádész-panoptikum tárul elénk az előadás előcsarnokában. Az alvilág örökké mozgó és szenvedő lelkei (testei) mint ikonok jelennek meg, küzdelmükben, a gépeken. Az árnyaknak is vigyázniuk kell a vonalaikra! A színészek kipirosodott arcán látjuk a civil erőfeszítést, megküzdenek azért, hogy ők is megnézhessék az előadást. Hiszen a következő terembe, ahol az előadás nagy része zajlik, az alvilági tornászok is átjönnek velünk, civil nézőkké alakulva át. Minden alkalommal mások tekernek és gyúrnak antik hősökként: a gépeken, színészek, táncosok, a két társulat (a KOMA és az ALKA.T - a Krétakörből alakult alkalmi társulat)  alkotóihoz kötődő művészek.

 

 

Katona László, Scherrer Péter, Jáskó Bálin - Fotó: Koncz Zsuzsa

 

Az idegenvezetők kardala gyűjti össze a nagy teremben kószáló nézőket, és együtt vonulunk át a következő helyszínre, egy kisebb, intimebb térbe. A fikció és a valóság szerint is mindenki gyúr, építi, edzi a testét, hogy fiatal, fitt és kívánatos legyen. A rövid nadrágokban, topokban, izompólókban edző és törülközőbe csavarva pihenő testekben egyszerre látjuk az ókori Kréta tógában járó, és a jelenlegi Magyarországon vagy bárhol testüket építő fiatalokat. Egy öregedő nő, Csákányi Eszter Fédrája bolyong csak tétován, idegenül a gépek között.

Fédra határozza meg az előadást, neki van csak története a jelenben - Thészeusz a múltba álmodja magát, Hippolütosz pedig a jövőbe réved, apja feltámadására (vagy halálára) tartalékol, az ideiglenes állapot impotenssé teszi. Fédra az egyetlen, aki érez valamit: szerelmes. De az ő ideje elmúlt, hős férje tetszhalott, csak olvasókönyvekben, legendákban, a Thészeusz merchandise-ben él. Arca a pénzérméken látható, emlékének ápolása a theszeusz.hu-n zajlik. A gnóm Minitaurusz - Katona László - (Fédra és Thészeusz közös gyermeke) számítógépes játékban találkozik csak apjával, ahol Minotauruszként küzd apja ellen a labirintusban, egy virtuális szemüveg és nyomógombok segítségével. De sehogy se jut level 1-ről level 2-re - ahol Thészeusz második, amazon feleségét, Hyppolitát kaszabolhatná -, folyton falnak ütközik. A szemüveg és Katona László segítségével a virtuális játék a szemünk előtt elevenedik meg a térben. Katona László oldalazó, térdrogyasztó mozgásával rajzolja fel a labirintus kanyarjait és ütközési pontjait, anélkül hogy tárgyi valójában bármi megjelenne.


 

Bánki Gergely, Jaskó Bálint - Fotó: Szkárossy Zsuzsa

 

 

Fédra gnóm egyszülött fiához való viszonyában ugyanúgy benne van a sorsának való kiszolgáltatottsága, mint mostohafiához, Hippolütoszhoz fűződő szerelmi vágyában. Felveszi a fiú szemüvegét, belép a kedvéért a virtuális térbe, de találkozni ott se tudnak: amikor megölelné, Minitaurusz megharapja.

Fédra, Kréta királynője, saját magán uralkodik, ameddig bír. Megpróbálja testét a kor igényei szerint formálni és kordában tartani, és szerelme kedvéért fitness órát vesz. Itt veszi kezdetét megaláztatásának sorozata. A sovány, szép alakú edző (Jelinek Erzsébet) és kontrázó visszhangja (Lass Bea), a kar viruló tagjai, kedveskedő lesajnálással vezetik be őt a spinning rejtelmeibe.

Hippolütosz finnyás kamasz. Nem bírja a vért, nem bírja a szart, nem bírja az életet. Agyonnyomja apja nagysága. Huszonkét éves és szűz. Apja ennyi idős korában már háborúkat nyert, és a világ legjobb női voltak a szeretői.  „Én még embert sem öltem" - mondja Fédrának a szerelmi vallomás jelenetében, amely az előadás talán legszebb része. Egy éjszaka ketten versenyeznek a szobabicikliken, Fédra élvezettel hajt, Hippolütosz unottan követi „előnyt ad neki a versenyben", hisz úgysincs esélye. Fédra győz és ölébe ülteti a már felnőtt fiút. Az anyai gyengédség és a heves vágyakozó szerelem váltakozó érzelmeivel. Hippolütosz, bár nagy nehezen, belemegy a játékba, és - a soha nem ismert gyöngédség hatására - megnyílik. Gyerekkori emlékeiről, félelmeiről beszél mostohaanyjának. Ám a szerelmi vallomás után, talán éppen gyöngeségének megmutatása miatt, hideg gonoszsággal taszítja el: „Nem baszlak meg anyám, öreg vagy."

Csákányi ott marad a színen, mozdulatlanná dermedve, bámul a nézők feje fölött a torna tükörbe. Vége van az életének.

Tasnádi, jó rendezőként bátran, radikálisan nyúlt saját szövegéhez - és erre kevesen képesek. Egyetlen figurára és ezen keresztül egy problémakörre koncentrál az előadás: az öregedésre. Kikerültek belőle azok a mellékszálak, amelyek más szerelmekre (például Szaurusz vágya Fédra iránt), Thészeusz impotenciájára vagy a szerelem természetére vonatkoztak.

Jaskó Bálint hideg és közönyös. Túlságosan kívül áll azon a világon, amelynek része. Úgy kérdez szerelemről, halálról, mint egy gyerek. Az állatias brutalitást és talpnyaló lojalitást Zrinyi Gál Vince Szaurusza képviseli a legmarkánsabban. Rajta kívül a fiatalok karaktere nem elég érdekes, illetve ugyanannak a gondolatnak a variációi. Szaurusz brutális ösztönlény, aki mindig a hatalom felé fordul. Iszik és baszik. Hideg közönnyel emeli a súlyt és végzi a felüléseit miközben gátástalanul hízelkedik vagy pofátlanul érvényesíti legalapvetőbb szükségleteit. A fiatalság erőt képvisel és teret kér magának. Élni akar, de nem szerethető. Hideg és állandó.

Fédra, bár szerelmében, méltóságában megalázzák, kétszer küzd meg Hippolütosszal a hatalomért, és mindkétszer győzedelmeskedik. Először egy szolgáló megerőszakolása kapcsán folytatnak vérre menő elvi vitát, amelyben már megjelenik a nő vágya és a férfi elutasítása. „Bosszúból megfenyíted, csak mert ő testével még élvezni tud? - Bocsáss meg, nem úgy gondoltam!"

Másodszor pedig Thészeusz magához térte után adja bosszúból hazugsággal apja kezére a fiút, aki - Fédra állítása szerint - a szülői ágyban paráználkodott, és bejárta apja kedvesének minden tájékát. Olyan élvezetesen ecseteli a részleteket, hogy az maga felérhetne egy szerelmi vallomással.

Az előadás végén az apjától eltaszított Minitaurusz torkából tör elő a jóslat. Egyetlen megszólalása ez, hiszen eddig torzszülött korcsként viselkedve, csak hangok, nyögések hagyták el a száját, itt pedig szép lírai versben beszél. Szerelem-cunami, bosszú-, öregség-cunami. „A vízfal égig ér, a föntbe hömpölyög / Így lett a fönt lent s a lent a fönt fölött / Poszeidon bosszul így, megfojt folyékony teste, / Krétát elmosta már, s most ér a Kontinensre." 


 

 

 

 

 

Tasnádi István: Fédra Fitness

 

Díszlet-jelmez: Vereczkei Rita

Zene: Szemenyei János

Dramaturg: Veress Anna

Produkciós vezető: Gyulay Eszter

Író-rendező: Tasnádi István

 

Szereplők: Bánki Gergely, Csákányi Eszter, Jaskó Bálint, Jelinek Erzsébet, Katona László, Lass Bea, Scherer Péter, Zrinyi Gál Vince

 

 

 


 

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

 

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu

Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):

Az aktuális szám 395 Ft

Az adott évfolyam számai: 345 Ft

Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

09. 02. 5. | Nyomtatás |