Wim Vandekeybus: Tükör - Ultima Vez

Akinek nem volt lehetősége a 80-as évek közepén arra, hogy megdöbbenhessen akár a La la la Human Steps, a Rosas, a DV8 vagy épp az Ultima Vez nyújtotta revelációkon, az ma még mindig megdöbbenhet rajtuk. Az 1986-ban Madridban létrehozott, majd Belgiumban működő Ultima Vez („Utoljára") társulat trafóbeli előadását követően jó néhány olyan fiatallal beszélgettem, akik számára döbbenetes új élmény volt az emberi képességek végleteiig merészkedő fizikalitás, mely ott látható volt.

Lőrinc Katalin

Szándékosan nem kezdtem írásomat azzal a műfaji meghatározással, melynek a felsorolt négy együttes annak idején zászlóbontója volt: a „physical theater" kifejezéssel. Amúgy tökéletesen helyénvaló az adott esetekben: valóban a fizikalitás, a testiség követel magának alanyi jogon járó elsőbbséget színházi előadásaikon (vagy épp filmjeiken); a hazai szakma azonban „fizikai színház"-ként magyarította a kifejezést, ami azért mégsem teljesen ezt jelenti.

Hogyan hat az Ultima Vez Magyarországon, 2008-ban? Valószínűleg úgy, ahogyan a társulat fiatal előadóira is: a rátalálás élményével: olyasféleképpen, mint mikor valamit már ismerünk, tudunk, művelünk régóta, de most végre megismerhettük az eredetét. Az új bemutató esetében ugyanis retrospektívről van szó: Wim Vandekeybus Tükör címen állított össze egy „remake"-et régi darabjai részleteiből: a kezdetekből. Tette ezt elsősorban fiatal táncosai biztatására, akik az egyik első mű új betanulása során kedvet kaptak a többihez is. Ők kérték az alkotót: hadd kóstoljanak bele ezekbe is. A Spiegel (Tükör) elemei végül úgy sorjáztak fel egymás mellé, hogy egy-egy érintetlenül hagyott eredeti mellett jó néhány részlet inspirálta Vandekeybust újabb változat elkészítésére.

Ami első ránézésre gyakorlatilag semmit nem változott, az a „look": a 70-80-as évek táncszínpadának akkor divatba kerülő viselete, a laza polgári ruházat. Az „utca embere"-külső a színpadon: a turkálókban ma is fellelhető nylon ruhák, fiúknak diszkrét pantalló, egyszerű, elöl végiggombolós ing, utcai jellegű fűzős cipők éppúgy felidéződnek itt, mint a hajviselet. A darab vége felé estélyi ruhák is előkerülnek: a finoman „retró", ám nagyon fegyelmezett vonalak itt is jellemzők.

És nyilván nem változott - s változatlan erővel hat - a színházi eszközzé akkortájt avanzsált kontakt technika: annak olyan alapvető elemeivel, melyeket ma már minden „valamire való" kortárs koreográfus alkalmaz. Az egymásnak feszülések (párban és csoportosan), a vetődések, becsapódások, hajítások és elkapások hajszálpontosan végrehajtott technikai mondatai immár klasszikusnak számítanak a műfajban.

A kíméletlen pontos, kemény kontaktra épülő jelenetek között csak néha pihenhet a táncos / színész (és a néző). Ezek a képek meditatív tevés-vevéssel, minimális, ám tisztán színházi akciókkal, gesztusokkal, szertartásokkal telnek. Vandekeybus gyakran építget a színpadon: a különböző tárgyakkal (műkő, dobozok stb.) sokáig és elmélyülten tud rakosgatni, egyensúlyi helyzeteket létrehozni, majd megbillenteni, folyamatosan kísértve a veszélyt. Véletlennek tüntet fel döbbenetes pillanatokat, melyek, ha nem lennének pengeélesen kiszámítva, már rég emberéletbe kerültek volna.

A fejezetekből összerakott darab egyik átkötő eleme a rohanás: szinte refrénszerűen kezdenek az előadók időről időre őrült körberohanásba, mintha manézsban, porondon lennének. A tempó: a lendület, a gyorsaság „leitmotívuma" tehát az estnek, ahogyan általánosan jellemzi a rizikó provokatív felvállalása is.

Az sem véletlen talán, hogy a produkció résztvevői között nagyobb arányban (5:4) találunk férfit a nőkhöz viszonyítva (ez olyan ritka jelenség a kortárs - vagy bármilyen - tánc területén, hogy külön felfigyelünk rá), Vandekeybus keménysége (melyet azért finom érzékenységgel fel tud lágyítani egy-egy kettős vagy más jellegű jelenet, szellemes gesztus erejéig) férfiasan dominálja az előadást.

S végül, hogy miért is hat mindez ma is? Elsősorban, mert az itt látott energiák, az erőbedobás teljesen hiteles, itt és most keletkezik, nem múlt idejű.

08. 06. 1. | Nyomtatás |