Szembenézni

Tasnádi István: Phaidra – Krétakör Színház

Szembenézni önmagaddal. Piros melegítőben, sárga törülközőturbánnal a fejeden. Nő vagy. Idegen. Más nyelvet beszélsz, más nyelven beszélnek hozzád. Nyelved hangsúlyt ad szerepednek, téged értenek, őket kivetítővel. Értenek a kívülállók, de nem azok, akikhez beszélsz.
Öregszel. Szkreccselve jósoló technopapod (az uralkodó, Theseus felesége vagy elvégre) egy nőgyógyász precizitásával ecseteli a testedben lezajló biológiai változásokat. Szemedbe mondja a jövőd. Terméketlenség. Hímfölénnyel kiröhögi asszonytestedbe burkolt sorsodat. Röhögése röhejessé teszi őt is. Erre már nem reagálsz. Iszol. Vágyad még nem hunyt ki. Melegítőd pirosa összecseng a kanapéd fölött lebegő óriáslufi pirosával. Tudod, hogy a lufi a Napot jelképezi, a férfi termékenyítőerőt. Szimbólum műanyagból. Te vagy a Hold, mikor a reflektor fénye az arcodra vetül, de már csak műholdnak érzed magad.
Pápszi Szilvia

Vágyakozol mostohafiad, Hippolütosz után. Állandó viselete, sárga alsóneműje kapcsolatot teremt a sárga törülközővel a fejeden, de kómában levő férjed sárga fejével, kézfejével, lábfejével is. Elég undorító árnyalata a sárgának. Jobb megszabadulni a törülközőtől. Alatta festett szőke zilált haj. Megszabadulni férjed mozdulatlan testétől, egyszerűen kilökni műtőágyastul az ajtón. A fia nem engedi, nem engedi lekapcsolni a lélegeztetőről. Hippolütosz tudományosan undorodik az életműködésektől, a nőkkel való testi kapcsolattól. Most találta volna meg az igazi apát, a mozdulatlant, az érzéketlent, akit megfigyeléseknek vethet alá?
Tudsz úgy figyelni rá, hogy egy kis időre feloldódhat a távolság köztetek, elmondja a titkát, megértheted az apjához való viszonyát. Gyermekként félt futballozni vele, a hőssel, a csaták bajnokával. Most fél az uralkodói szereptől.  Ez az őszinteség különösen vonz, ebben is eltér a körüled levő többi férfitól. Gyengeségét erénynek tartod, egyedül te, mert nő vagy, és tudod, mit jelent gyengének lenni.
Van saját gyereked is. Anya vagy. A sarokban ott kuporog fiad, Minitaurosz. Fekete bukósisakká alakult bikafeje. Mobilozik. Te mindent adtál neki, a húsod, a véred, a tested, a kalciumot a csontjaidból, és ő még a mobilját sem engedi, hogy megnézd, felöklel fejével. Lelkének bukósisakja is áthatolhatatlan. Mégis összecsókolod bordáid kalitkájában nevelt, veszélyeshulladék-magzatod bukósisakfejét.
Uralkodsz, ítélsz. A szemed előtt erőszakolnak meg egy lányt, akit a háromtagú kar alakít. Szűzi szemérmét a műmuskátlis virágládák formálják meg. Az erőszakot Szaurosz kövei el. Ítélsz a bűnös felett tapasztalatból, ösztönből, nem a férfi ész racionalitásából. Mostohafiadnak is be kell látnia, hogy helyes az ítéleted.
Később történik a dolog a mikrofonnal, megcsókoljátok mindketten Hipolütosszal, de akkor a közönség még nem tudta, hogy az nemsokára Szaurosz nemi szervévé alakul át.
Amikor Hippolütosz Nap-álarcban, arctalanul tér vissza, akárcsak Minitaurosz, már vállalja az uralkodói szerepet, és apja lekapcsolását a gépről. Letolja alsónadrágját, hímvesszejét viszont érinthetetlennek deklarálja. A mikrofonvesszejű Szaurosz élvez rajtad, a pap pedig a látványon. A fiú videokamerát tart ágyéka elé, kamerává duzzasztja nemi szervét, és azzal figyel. Figyeli a szemedet. Nem tud a szemedbe nézni, csak a kamerába. A szemed ott a kivetítőn, ahogy ott ő látja a kamrán keresztül. Miközben a másik két férfi élvez. Hárman alkotnak egységet. Elmondod anyád közösülését a bikával. Minden vörös fényben úszik, a rajtad levő vörös melegítő is.
Asszony vagy. Theseus felesége. Theseus felébred a kómából, amikor fia már átvenné a hatalmat. A férjed felcsendülő énekhangja érzékelteti, hogy egy másik világból érkezett vissza, persze uralkodói pozíciójára is reflektál. Régi dicsőségét zengi, mintha új diadalokat aratott volna. Fia szemébe mondja, immár álarc nélkül, hogy ezekre már nem hivatkozhat. A megalázottság, vágy bosszúra hajt, Hippolütoszt vádolod erőszakkal. Sikerül az apát a fia ellen hangolni, a fiú azonban felhasználjta a videofelvételt bizonyítékul. Theseus bejelenti, hogy büntetni fog. Fiát hívja szemtanúnak, és utasítja, hogy rögzítse a kamerával. Ellenkezés nélkül felveszed a pozíciót a hátulról való behatoláshoz. Mozdulataid sugallják, nem ez az első eset, hogy ilyen büntetésre kerül sor. A melegítő marad.
Theseus előveszi sárga, hosszú, löttyedt nemi szervét és akcióra készül. A kivetítő mindent fölnagyít. A merevedés azonban nem következik be, némán hátra-hátranézel, hogy történik-e valami, tekintetedbe szánalom vegyül. A fiú kacagni kezd apján, Szaurosz röhögő társként csatlakozik, Theseus lelövi a szolgát, fegyvere még működik. A jelenet szavak nélküli cáfolata a pap férfierőről, a férfiak termékenységéről szóló dicshimnuszának. Nem mondasz semmit.
A Nap kihűl és kődarab lesz Hippolütosz korszerű tudományos magyarázata szerint. A Nap-lufi tényleg kipukkad, Theseus nem tud már termékenyíteni. A hold viszont világít, az arcodba vetülő reflektor által, arcod az egyetlen fényforrás, a Nap fénye nélkül is.


Tasnádi István: Phaidra
Krétakör Színház

Díszlet: Ágh Márton
Jelmez: Benedek Mari
Maszk: Nagy Fruzsina
Fény: Bányai Tamás
Hang: Belényesi Zoltán
Zene: Márkos Albert
Koreográfus: Frenák Pál
Dramaturg: Merényi Anna
Rendező: Schilling Árpád
Szereplők: Udvaros Dorottya, Christoph Gawenda, Rácz István, Bánki Gergely, Ferdinand Dörfler, Tilo Werner,  Suse Lichtenberger, Kristin Muthwill, Verena Specht-Ronique
08. 08. 7. | Nyomtatás |