Berczik-etűdök - Még 1 Mozdulatszínház

A Még 1 Mozdulatszínház működését sajátos kettősség jellemzi: új darabok színpadra állítása mellett tiszteletre méltó elhatározással régi koreográfiai vonulatokból is szemezgetnek. E múltba forduló előadásokat egy-egy kiváló személyiség emléke inspirálja.
Legutóbb – a Nemzeti Táncszínházban – Berczik Sára három művével szerepelt a társulat, megfejelve az estet egy saját, frissen készült hódolattal, melynek címe stílszerűen: In memoriam Berczik Sára.

Réges-régi művek felelevenítéséhez nagy elszántság kell. Olykor még azt sem tudni, hogyan jönnek elő ősrégi részletek, hogyan öntődnek formába. Videó nem lévén, film is alig, talán egyedi jegyzetek vagy a kissé nehézkes s ezért korántsem elterjedt kinetográfia segített? Az eredmény mellett pedig mindig felbukkan a kérdés: tényleg ilyen volt az eredeti? Fél évszázad alatt még az ember teste is változott valamit, mozgása, viselkedése még inkább. Azt hiszem, teljesen nem lehet visszahozni semmit, talán csak a dolgok szellemét idézhetjük meg, ám az sem kevés. A szórólap információja szerint a Berczik-koreográfiák rekonstrukciója Szőllősi Ágnes érdeme, az egykori tanítvány J. S. Bach Ötszólamú fúgáját maga is táncolta 1941-ben. Előadás után tehát őt, a legilletékesebbet kérdeztem, mit is jelent itt a rekonstrukció. A pár mondatból kiderült, hogy nem volt könnyű helyzetben. Nyilván fejlett mozgásmemóriája, személyes emlékei és koreográfusi gyakorlata, sőt találékonysága adódott össze az eredményben. És ez az eredmény egészen friss volt! Néhány részletében sokkal frissebb, mint az In memoriam…
A F. Schubert csodálatos vonósnégyesére készült Berczik-mű, a Halál és a lányka például olykor megdöbbentően eleven volt, bizonyos mozgáskötések, talaj közeli emelések akár ma is születhettek volna. A hatást fokozta a táncosok átélt és mégis visszafogott előadásmódja. A Halált megszemélyesítő Fenyves Márk oldalán Bacskai Ildikó technikai tudásával és egész jelenségével kitűnt.
Amint a Schubert-mű azt volt hivatott megmutatni, hogy mit is jelent a „Dráma a táncban”, úgy J. S. Bach Ötszólamú fúgájának mozgásképe a forma nyomába eredt. Berczik Sára persze avatott volt zenei kérdésekben,  hiszen a Zeneakadémián két szakon is végzett. Tudását szépen reprezentálja az Ötszólamú fúga, amelynek koreográfiája nem akar a zene fölé nőni, hanem a fegyelmezettség legkellemesebb tónusában bontja ki a muzsikához illő formát.
Talán a történelem hozta kényszerű váltások miatt is alakult úgy, hogy Berczik-képünkhöz a Koncert etűd fátyollal című darabot vélhetjük legközelibbnek; ebben ismerhetünk rá leginkább a művészi torna (ma ritmikus sportgimnasztika) mesteredzőjére, aki egykor nagy neveket adott a sportágnak. A Liszt zenéjére készült darabot a harmónia, az emelkedett nyugalom jellemzi: nem az emberi világot képezi le, inkább az embert akarja felemelni. Pihentető sziget.
Péter Márta


Berczik-etűdök
Még 1 Mozdulatszínház

F. Schubert: Halál és a lányka
J. S. Bach: Ötszólamú fúga
Liszt F.: Koncert etűd fátyollal

Koreográfus: Berczik Sára
Szereplők: Bacskai Ildikó, Perfalvi Tünde Hedvig, Szelőczey Dóra
Fenyves Márk, Pálosi István

Helyszín: Nemzeti Táncszínház
08. 08. 6. | Nyomtatás |