Tóth Marianna: „Az ágy

A Duplex-estek november közepi kiadásában a nemiséget, nemi szerepeket két igencsak különböző felfogásban tárgyaló előadást láthattunk. A két produkciót igazából legfeljebb Bata Rita személye kötötte össze, aki a két koreográfia egyikében táncosként, a másikban táncos-koreográfusként dolgozott.

Megjelenik előttünk, felülnézetben látható Tóth Marianna koreográfiájának címszereplője, az Ágy. A fiatal táncosnő előadása igencsak formabontó a maga nemében: kezdetén indulatos prológot mondanak, bőven mérik a kegyetlen erotikát, szereplői közt pedig a magyar táncosok mellett egy kelet-ázsiai és egy fekete-afrikai szereplő is feltűnik. Tóth Marianna az ágy-vágy tengelyére állítja merész koreográfiáját. Az akarás izgalmas, a végeredmény igencsak akadozó. Az Ágy, vagyis egy kapaszkodópántokkal, gurtni-szalaggal négyzetháló-szerűen gúzsba kötött, terebélyes matrac a tér jobb felén áll, a nézőkkel szemben. Mögüle lép elő a szenvedélyes narrátor, indulatos „szókimondó” fiatalember. A színen három táncosnő (a koreográfus és társai: Bata Rita és Nadj Éva) és a már említett, két „egzotikus” szereplő (Gede Putra Widyutmala, Festus Ihaza) jeleníti meg az örök emberi játszmák határtalanságát. A jelenetek egy része magán a fekvőfelületen játszódik: szereplői a kötelekbe kapaszkodva imitálják az elforgatott tér képzetét. Vad szeretkezést, rettegő magányt látni felülnézetből. A szereplők egy ősi szimbólummal, tojással játszanak: labdaként passzolgatják, összeroppantják, pucolják, vagy éppen a földre loccsantják. A „narrátor” egy tócsányit forró serpenyőbe lapátol a földről, és mohón falatozik belőle. A két „vendég”-művész „saját” mozgásanyaggal dúsítja a produkciót: a keleti férfi suta harcművésszé, a kidolgozott testű afrikai lobogó afro-hip-hop utcatáncossá válik egy-egy jelenésnyi időre. Utóbbi partnernőjével gegszerű, Desdemona-Othello fojtogatási jelenetbe bocsátkozik. Tóth Marianna vágyvariációi, gyors tempóban futó viszony-képei nem akarnak összeállni. Jó ötletekben, izgalmas képekben nincs hiány. A multikulti hangulata indokolt, nem öncélú, ám a koncepció végén nem látszik a fény. „Az ágy” tisztázatlan indulatok, megfejtetlen hevülések, titkos fájdalmak mozaikja. Alakjainak pontos kilétét, cselekménysora végcélját azonban még hunyorítva sem könnyű kideríteni.

Halász Tamás
„Az ágy”

Díszlet: Trendl László
Jelmez: Moira
Fény: Payer József
Zene: Szőlősi amás
Koreográfus, rendező: Tóth Marianna
Előadók: Bata Rita, Nadj Éva, Tóth Marianna, Gede Putra Widyutmala, Festus Ihaza

Helyszín: MU Színház
08. 08. 6. | Nyomtatás |