Eleven illúzió

Shakespeare: Rómeó és Júlia – Atlantisz Színház

A Merlin Színház Atlantis társulatának előadása rendezői, színészi és látványtechnikai virtuozitás. A díszlet elegánsan artisztikus, ugyanakkor bámulatosan kreatív: óriási cethal bordasorára emlékeztető oszlopcsarnok szegélyezi a teret, az oszlopok lábához kötve pedig pókhálószerűen kifeszülve egy hatalmas, lágy esésű fehér lepel fedi a padlót. A könnyű és rugalmas textil felhasználásának lehetősége szinte végtelen, amit a rendező (Horgas Ádám) igyekszik is minél teljesebben megmutatni. Az anyag változó, eleven térként működik, az alábújt színészek hol bokorrá, hol paddá, hol szellemé, hol erkéllyé alakítják. A fehér szín uralkodik a jelmezekben is: Mab királynő vörös-fekete ruháján kívül mindenki fehér, reneszánsz kosztümöt imitáló lenge öltözéket visel. Ha mégis valamilyen szín kerül a térbe, annak szimbolikus jelentősége lesz. Tybalt megölésekor például a nyakszirtjéből kicsorduló vért egy vörös kendő szimbolizálja. Ez a kendő aztán a következő jelenetek során (egészen a végjátékig) újból és újból megjelenik, hogy Rómeó tettére emlékeztessen, s a szerelmespár jövőjét sötéten-vöröslően megidézze.
Besze Barbara

Bár fiatalok játszanak fiatal, jobbára iskolás közönségnek, mégsem pusztán egy kötelező olvasmány színpadi illusztrálását látjuk. A sziporkázóan ötletes előadás mind a shakespeare-i vaskos humort, mind a komor szenvedélyű tragikumot felmutatja. Horgas Ádám erősen meghúzott előadásszövege szünet nélküli másfél órába sűríti az eredeti öt felvonást. Szereplők kihagyásával, jelenetek összesűrítésével teszi feszessé a produkciót. Bizonyos jelenetek felcserélődnek (például Júlia az első jelenetek egyikében issza meg a tetszhalált okozó szert), ezáltal újabb jelentéssel gazdagodnak. Egyes jelenetek párhuzamosan zajlanak. Ilyen például az a rész, amikor a Rózába szerelmes Rómeó beszámolója, valamint Júliának és az anyjának a dialógusa (amely Júlia leendő házasságról zajlik)  “egyszerre”, a mondatok egymásba játszásával hangzik el, s ezalatt Rómeó és Júlia azonos színpadi mozgást végez.
Számtalan játékötlet, mókás gesztus, groteszk szereplő teszi élvezetessé az előadást Ilyen érdekes figura például a profán Mercutio, az erotomán Dajka vagy a lelkileg terrorizált Capuletné. A két család közötti viszályt demonstráló, eredetileg párbaj-jelenet az Atlantis előadásában álarcosok kick-box verekedésévé lesz. A padlót borító fehér lepel is számos játéklehetőséget ad: a házassági hírt hozó, fáradtságot imitáló Dajka beszámolója közben felemelkedik a lepel alatt addig karosszék-támaszként szolgáló alak, és erotikusan folytatja a Júlia által elkezdett hátmasszírozást. Ez és az ehhez hasonló effektek fegyelmezett, összehangolt csapatmunkát igényelnek, a lepel alatt mozgó színészeknek látatlanban is pontosan követniük kell a “fent” folyó eseményeket. Így válhatnak egyik pillanatról a másikra láthatóvá, majd újra láthatatlanná a bokrok, bútorok, szellemek vagy a kriptafalat tartó oszlopok. Ezek a lenyűgöző metamorfózisok ugyanakkor relatívvá, képlékennyé is teszik a veronai fiatalok világát. Állandóan változóvá, mégis mélységesen emberivé. Az illúzió teljes, a viszonylagosság, mint lepel alatt az antropomorf fotel, megfoghatatlan.
A megragadó produkcióban azonban nem volt hiba nélküli a színészválasztás – különösen zavart a Lőrinc barátot alakító fiatal Valovics István selypítése és rossz hangsúlyozása. A Capulet szerepét játszó Greifenstein János is alacsonyabb színvonalon teljesített, mint csapattársai. Színészi teljesítmény szempontjából a címszereplőkön (Bognár Anna, Schmied Zoltán) kívül kiemelkedőt nyújt Berki Mónika a Dajka szerepében. A zene és a dalok pszeudo-reneszánsz stílusa jól illeszkedett az előadás egészéhez, és szép látvány volt a térbe vetített színes fénynyalábok vibrálása egy-egy drámailag felfokozott jelenetben. Ekkor még az előtérben oly elviselhetetlenül zajongó általános iskolások közt is feszült csönd támadt, s az előadás végére, úgy láttam, valami őket is megérintette.

Shakespeare: Rómeó és Júlia
Atlantis Színház

Fordította: Mészöly Dezső
Díszlet:
Jelmez:
Rendező: Horgas Ádám
Szereplők: Bognár Anna, Schmied Zoltán, Vass Szilárd, Berki Mónika, Valovics István, Inotay Ákos, Greifenstein János, Helyes Annamária, Bernáth Dénes, Molnár Éva, Horváth Veronika, Kis Bernadett, Sebesi Janka

Helyszín: Merlin Színház
08. 08. 5. | Nyomtatás |