Oidipusz, a médiasztár

Vak meglátta, hogy kiugrott – Atlantisz Színház

Az Oidipusz király a drámairodalom legzseniálisabb krimije. Lepipál minden Derricket és Rex felügyelőt. A  hatalma és férfiassága teljében lévő Oidipusz rádöbben arra, hogy minden, ami körülötte van, hazug. Mocsokban élte le utóbbi (kb.) húsz évét. A darab pszichológiai esettanulmány is. Az önmegismerés mintapéldája. Valaki, aki eddig semmit sem tudott magáról – vagy amit tudott, önáltatás volt – egyre mélyebbre hatol saját lelkébe, és ott kétségbeejtő dolgokra bukkan. Olyanokra, melyekkel szembenézni iszonyat. Egyféleképpen lehet menekülni előlük, az örök vaksággal. Oidipusz az élet királya. Eddigi évei szépségben, szerelemben, dicsőségben, győzelemben teltek. Ő fejtette meg a megfejthetetlennek hitt szfinx talányát, ő nyerte el a halott király hitvesét, ő nemzett négy gyereket. És egyik pillanatról a másikra ez a hibátlanul felépített élet összedől, mint a kártyavár. A király rádöbben, hogy anyjával nemzett gyerekeket, megölte az apját. Ilyen rémségek leginkább álmainkban szoktak előfordulni. Álmainkban öljük meg testvérünket, szeretőnket és apánkat, álmainkban szeretkezünk azzal, akivel nem szabad. Oidipusz története a tudatunk legmélyén fészkelő gonosz erők megelevenedése. Az elfojtások kiszabadulása. Ahogy ebben a történetben halmozottan jelentkeznek az álmainkban felszínre kerülő félelmek – az szinte komikus, annyira hihetetlen, irreális.
Falussy Lilla

Horgas Ádám Oidipusz parafrázisában a darab irreális rétegeire tapint rá. Felismeri a tragikumban rejlő komikumot, az iszonyatban rejlő túlzást. Ezt próbálja meg beleszőni előadásába. A súlyos tartalomhoz könnyű keretet teremt. A Vak meglátta, hogy kiugrott napjaink médiával sújtott, médiával keresztül-kasul szőtt világában játszódik. A TV nem hagy menekülni senkit, befonja azt is, pl. Teiresziaszt, aki eleinte menekül előle. A cselekmény kezdetén Teiresziasz arra kéri Oidipuszt, hogy kapcsolja ki a TV-t, majd ő maga is behódol, és természetgyógyász-műsort indít. A népszerű TV-s műfajok mindegyike megjelenik az előadásban: a nyomozó-show, a fent említett természetgyógyász-magazin, a békítő-show, a szappanopera, a soft pornó és reklám, reklám, reklám. A TV-műsorok kereteibe beilleszthetők Oidipusz, azaz Rexi történetei. A szfinx talányát egy kvízműsorban fejti meg. Apját a reklámból megismert Daddy Killer 2000 késsel öli meg. Megnyeri a kvízműsort és egy görögországi álomutat kap ajándékba. (Így jut el addig nem ismert apja és anyja szülőhelyére.) Egy görögországi régiségboltban találkozik Iokastéval. A Rexi Nyomozó Showban kezd nyomozni a gyilkosság után. Egyenes adásban döbben rá bűnösségére. Békítő show keretében találkozik Kreonnal. Szappanoperából értesülünk a közte és Iokasté közt történtekről, többek között arról, hogy Iokasté információi segítik hozzá Oidipuszt saját bűnösségének felismeréséhez. A TV show-k színes egymásutánja tökéletes illúziót nyújt. Nézésébe könnyen bele lehet feledkezni. Pláne akkor, ha valaki szereti a techno-zenét és szívesen nézi a kórusvezető DJ Choir-t, amint a hiányos öltözetű, ámde izmos hasú lányokat és fiúkat vezényli. A történet saját, belső logikája szerint halad, követi az esti TV-műsort. (A reklám után visszajövünk.) Ha azonban a médiavilág és az Oidipusz rex mélyebb összefüggéseit keressük, csalódnunk kell.  Amikor a két szint találkozna, a két történet egymásba játszana, dramaturgiai bukfencek nehezítik a továbblépést.
Rexit gátlásos fiatalembernek ismerjük meg, kitalálja a kvízműsor találós kérdését – ezután reklám következik, ahol a csinos reklámlány és a törtető reklámfiú a Daddy Killer kést ajánlja Rexi figyelmébe. A kés, mint egy asszociációs lánc átvezet a gyilkossághoz, igen jól lehet vele körtét, kacsát, tortát vágni és apák szívébe hasítani. A gyilkosság Oidipusz képzeletében játszódik le –, de az is lehet, hogy múltja képei elevenednek meg előtte, vagy a jövője vetül elé – mindenesetre a valóságban még nem juthatott el Görögországba, amikor bemártja Daddy Killerét apja szívébe. A gyilkosság-jelenet hatásos. A színpad hátterében, középen áll egy emelvény – általában  itt játszódnak azok a képek, melyek eltávolíthatók a valóságtól – két ló vágtat Laiosszal, Oidipusz letépi mindkét ló fejét és a kést apja szívébe szúrja. A szív hatalmas, műanyag, átlátszó.
Az álomutazás és Rexi következő TV-szereplése között kb. húsz évnek kellene eltelnie. Ekkor ugyanis már feleségül vette Iokasztét, és négy gyermeke született tőle. Az idő múlásának érzékeltetésére általában reklámot használ a rendező (a Daddy Killer kés után jön easy pigy Eteoklész kedvenc játéka ...), vagy elhangzik a Klipsz együttes Mit lopsz Küklopsz című száma. A fenti esetben azonban semmi nem utal a múló időre. A valóság, a TV-műsor valósága szerint Oidipusz még nem juthatott el Görögországba, amikor Teiresziasz rádiójából meghallja a hírt: a görög államfőt brutálisan meggyilkolták. Az előző jelenetben elkövetett gyilkosság nem a valóság tehát, hanem álomkép, vagy a tudatunk mélyén rejtőző örök félelmek megelevenedése. Ezáltal az Oidipusszal történt csodák (Iokaszté megismerése) és rémségek (apja meggyilkolása) zárójelbe tehetők és a képzelet szintjére utalhatók.
Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, a rendező egy kerettörténetet is kitalál az előadáshoz. A nyitóképben Teiresziaszt láthatjuk, mint utcai kéregetőt. Segítőtársa egy néma lány. (Megható a néma és vak egymásra találása, amint megpróbálják a lehetetlent, az egymással való kommunikációt.) Teiresziasz dobozok közt él, Diogenész filozófiáját követi, de hordó helyett itt már csak doboz van. Oidipusz színre lépésekor ledönti a dobozhalmot, kétségbeesetten kérdezi Teiresziaszt, vajon tényleg igaz-e, hogy ő daddykiller és motherfucker egyben.
Ezek után Oidipusz, mint Rexi, a TV-showban találja magát. Eleinte úgy viselkedik ott, mintha egy másik világból csöppent volna DJ Choir műsorába. Ha a kerettörténet Oidipusza az igazi Oidipusz, akkor ez valóban így is van. Egy ismeretlen világból kerül hirtelen, nem tudjuk, miért a show-világba.
A záróképben Oidipusz vakon üvölt a semmibe, Teiresziasz figyelmezteti, hogy hiába kiabál, nem hallja senki. Ha tehát Oidipusz az igazi király, nem pedig Rexi, az egész média-cirkusz, ami a hőssel történik, csak álom. A lényeg, hogy a jóslatnak így is úgy is be kell következnie és mindegy, hogy hogyan. Az azonban nem világos, hogy Oidipusz honnan sejti meg, mi a bűne. A történet előtt egy általunk nem ismert történet játszódik le, és a befejezés sem végleges. Foroghatunk körbe-körbe, magunk körül az idők végezetéig...


Vak meglátta, hogy kiugrott 
Atlantis Színház
Zenéjét szerezte és rendezte: Horgas Ádám
Díszlet-látvány: Horgas Péter
Jelmez: Füzér Anni, BYB
Szereplők: Vass Szilárd, Greifenstein János, Schmied Zoltán, Valovics István, Helyes Annamária, Domokos Flóra
Helyszín: Merlin Színház
08. 08. 4. | Nyomtatás |