A sárguló képeslap és a torz tükör

Magyar anzix – Duna Művészegyüttes

Folklórműsor napszimbólummal és posztmodern munkások a diszkóláz görbetükrében. A Duna Művészegyüttes legújabb bemutatója, a Magyar anzix Juhász Zsolt rendezésében 2013. május 16-án debütált a Művészetek Palotájában. Magasra teszi a mércét a cím, hiszen a magyar jelen táncművészeti helyzetről árulkodik a képeslap fogalma.

Sárosi Emőke | 13. 05. 28.

Szürettől a farsangig

Folklór-kalendárium II. – Honvéd Táncszínház

A Honvéd Táncszínház a tavaly áprilisban útjára indított Folklór-kalendárium sorozat második darabját mutatta be februárban a Nemzeti Táncszínházban. A sorozatot az alkotók azzal a céllal hozták létre, hogy az egyre inkább feledésbe merülő hagyományainkról hiteles képet kaphassanak a fiatal generációk. A Folklór-kalendárium első része, a Táncoló tavasz után ezúttal a táncosok a Téli tánc című előadáson keresztül mutatták be a téli ünnepkör szokásait.

András Felícia | 13. 02. 19.

Amikor a festmény életre kel

Duna 55 – Duna Művészegyüttes

A Duna Művészegyüttes idén ünnepli megalakulásának 55 éves évfordulóját. Szép, kerek szám ez, s egyben kiváló apropó a rendszerezésre, a visszatekintésre. A Juhász Zsolt által vezetett együttes jubileumi előadásának ez alkalomból a Művészetek Palotája adott otthont. Az est céljai között szerepelt a múlt, illetve a közelmúlt előadásainak felelevenítésén túl az együttes céljaiért rendületlenül tevékenykedő művészek elismerése is.

András Felícia | 12. 11. 21.

Előtte, mögötte

Tengertánc – Dunaújvárosi Bartók Táncegyüttes

Morajlik, hullámzik, kergetőzik, föltorlódik, összecsap, elsimul – gyerekekről gyerekeknek szól a Tengertánc, a dunaújvárosi Bartók Táncegyüttes előadása Szalóki Ági dalaira.

Szűcs Mónika | 12. 11. 5.

Szentjánosbogarak fényében

Mezőség – Mikrokozmosz – Magyar Állami Népi Együttes

A Magyar Állami Népi Együttes legújabb premierjének témája Erdély központi tájegysége, a Mezőség volt. A darab nem pusztán a Mezőség táncaira, hanem az ahhoz kapcsolódó, a tájegységre jellemző zenei és vokális hagyományokra is fókuszált. A koreográfus, Farkas Zoltán „Batyu” nem kevesebbre vállalkozott, mint az évszázadok során felgyülemlett kincsek megmutatására és újraértelmezésére.

András Felícia | 12. 10. 28.

Gyöngyrabság

Gyöngyszólam – Duna Művészegyüttes

Három koreográfusnő együttgondolkodik a női lét rabságairól. Különálló produkciókat hoznak létre, fejezeteket egy archaikus sorskönyvből. A Duna Művészegyüttes nőnapi bemutatója a Nemzeti Táncszínházban a Gyöngyszólam.

Sárosi Emőke | 12. 03. 21.

Ösztönlény marionett

Dózsa – Honvéd Táncszínház

Győztes vagy vesztes: hős vagy gyilkos – a történelem általában így ítélkezik. És Dózsa? Bukott szabadságharcos vagy ostoba bábu a kereszténység véres oltárán?

Sárosi Emőke | 11. 03. 13.

Rőt Ritmusverők csipkéje

Álomidő - Magyar Állami Népi Együttes

A Fesztiválszínház deszkáin, a MűPában szerdán a Magyar Állami Népi Együttes bemutatta az Álomidő című legújabb, több mint száz perces, kétfelvonásos táncestjét. Az előadás hatalmas tapsot aratott.

Bajna Zsóka | 10. 10. 8.

Bíbor bor

Barocco Rustico – A négy évszak – Duna Művészegyüttes

Barocco Rustico – A négy évszak– mint ahogy a címe is elárulja – a népi barokk kincsesládáját nyitja ki a nagyérdemű előtt. Két világ találkozik benne mind a zenében, mind a táncban: Vivaldi leghíresebb művének felidéződő tételei a barokk hatására formálódó erdélyi népzenével váltakoznak, a magyar néptánckincs elemei barokk mozdulatokkal fonódnak össze.

Bajna Zsóka | 10. 04. 21.

Közelebb a nézőkhöz

Beszélgetés Pataki Andrással

20 éves a Szegedi Kortárs Balett. Az 1987-ben Imre Zoltán művészeti irányításával létrejött Szegedi Balettet 1993-ban – Imre Zoltán távozása után – Pataki András balettigazgató és Juronics Tamás művészeti vezető vette át. Az együttes akkor vette fel nevébe a kortárs jelzőt. Az évforduló alkalmából beszélgettünk Pataki Andrással, a 2000-ben függetlenné vált társulat igazgatójával az elmúlt 20 évről, a jubileumi évad törekvéseiről, a társulat szellemiségéről.

Sándor L. István | 08. 01. 27.

És megint elölről

Hámor József: Karaván – Közép-Európa Táncszínház

Keleties ízű hívószavak, személyes referenciapontok - Hámor József koreográfiáinak többségében, a Vöröstől a Mandaláig ezzel a képlettel dolgozott; ez volt a gondolati kályha, ahonnan újra és újra elindult. A Karavánt (már a címe alapján is) ugyanebbe a vonalba sorolhatjuk.

Gálla Nóra | 07. 11. 27.