Ellenfény Online - Állandó Társulatok

A fából faragott útja

Bartók Béla és Balázs Béla táncjátékának száz éve az Operaházban

Napra pontosan száz évvel az ősbemutató után tűzte újból műsorra az Magyar Állami Operaház A fából faragott királyfit. Bartók Béla táncjátékának első előadása 1917. május 12-én volt. 2017-ben a Tánctriptichon keretében mutatták be Frenák Pál új koreográfiáját, amely elszakadt a mű alapjául szolgáló Balázs Béla-mesétől. Az új változat kapcsán érdemes áttekinteni A fából faragott királyfi eddig operaházi útját.

Sándor L. István | 18. 05. 26.

A mese absztrakciója

A fából faragott királyfi Frenák Pál koreográfiájában a Magyar Állami Operaházban

A fából faragott királyfi ősbemutatójának centenáriumán mutatta be a Magyar Állami Operaház Frenák Pál új koreográfiáját. Frenák az elődök munkái közül Seregi László 1970-es koreográfiájára, annak is a televíziós változatára hivatkozott mint fontos élményére.1 Seregi még történetet mesélt, Frenák viszont szakított a táncjáték narratív megközelítésével, és a mese absztrakcióját hozta létre.

Vazsó Vera | 18. 05. 26.

A minőség igézetében

Beszélgetés Solymosi Tamással

2011-től megbízott, majd 2013-tól kinevezett balettigazgatóként Solymosi Tamás vezeti a Magyar Nemzeti Balettet. Vele beszélgettünk az együttes profiljáról, repertoárjáról, a legutóbbi bemutatókról, a Tánctriptichonról, a LOL-ról és a Klasszik-estről, valamint a balettegyüttes mindennapi munkájáról.

Szűcs Mónika | 18. 05. 26.

Hiánypótlások

Klasszik 47ºN19ºE; LOL – Magyar Nemzeti Balett

Egy olyan évadban, amikor a Magyar Nemzeti Balett az Operaház felújítása miatt számos kompromisszumra kényszerül, és mindössze két bemutatót tart, igazságtalan lenne koncepciót keresni a szezon premierjeinek kiválasztásában. Így csak annyit állapíthatok meg, hogy egy dolog biztosan összeköti az évad két új balettestjét: a nehezen hivatkozható és suta címadás.

Megyeri Léna | 18. 05. 26.

„Ezért régóta harcolok"

Beszélgetés Vincze Balázzsal

Önállóvá vált 2017 januárjától a Pécsi Balett. Az Eck Imre által 1960-ban alapított együttes – Magyarország első modern balettegyüttese – mindeddig a Pécsi Nemzeti Színház tagozataként működött. Az önállósodással kialakult új helyzetről, a tervekről, a távlatokról beszélgettünk Vincze Balázzsal, aki már 2005 óta vezeti az együttest, emellett 2015-től a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. ügyvezetőjeként is dolgozik.

Szűcs Mónika | 18. 02. 14.

Az örök harc

Férfi és nő közti örök háborúság a témája Shakespeare darabjának, A makrancos hölgynek. És ez a témája a Pécsi Balett táncszínházi adaptációjának is, amelyet Kovács Benjámin zenéjére Földi Béla koreografált. Vazsó Vera írása.

Vazsó Vera | 18. 02. 14.

Kirepülhetünk a kalitkából

Beszélgetés Uhrik Dórával

Uhrik Dóra a Pécsi Balett alapító táncosa, az Eck Imre-korszak egyik legismertebb szólistája. 1978-tól a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskolában tanított, amelynek 1991-től 2013-ig művészeti igazgatóhelyettese volt. A 2000-es évektől újra gyakrabban szerepelt színpadon, nemcsak táncosként, hanem prózai szerepekben is. Az utóbbi években a Pécsi Balett előadásainak állandó dramaturgja, néhánynak rendezője is. Ő volt a Földi Béla koreografálta Makrancos hölgy dramaturgja is. Nemcsak az előadásról beszélgettünk vele, hanem új feladatáról is, hiszen 2017 októberétől ő az önállóvá vált Pécsi Balett ügyvezetője.

Szűcs Mónika | 18. 02. 14.

A sárguló képeslap és a torz tükör

Magyar anzix – Duna Művészegyüttes

Folklórműsor napszimbólummal és posztmodern munkások a diszkóláz görbetükrében. A Duna Művészegyüttes legújabb bemutatója, a Magyar anzix Juhász Zsolt rendezésében 2013. május 16-án debütált a Művészetek Palotájában. Magasra teszi a mércét a cím, hiszen a magyar jelen táncművészeti helyzetről árulkodik a képeslap fogalma.

Sárosi Emőke | 13. 05. 28.

Szürettől a farsangig

Folklór-kalendárium II. – Honvéd Táncszínház

A Honvéd Táncszínház a tavaly áprilisban útjára indított Folklór-kalendárium sorozat második darabját mutatta be februárban a Nemzeti Táncszínházban. A sorozatot az alkotók azzal a céllal hozták létre, hogy az egyre inkább feledésbe merülő hagyományainkról hiteles képet kaphassanak a fiatal generációk. A Folklór-kalendárium első része, a Táncoló tavasz után ezúttal a táncosok a Téli tánc című előadáson keresztül mutatták be a téli ünnepkör szokásait.

András Felícia | 13. 02. 19.

Amikor a festmény életre kel

Duna 55 – Duna Művészegyüttes

A Duna Művészegyüttes idén ünnepli megalakulásának 55 éves évfordulóját. Szép, kerek szám ez, s egyben kiváló apropó a rendszerezésre, a visszatekintésre. A Juhász Zsolt által vezetett együttes jubileumi előadásának ez alkalomból a Művészetek Palotája adott otthont. Az est céljai között szerepelt a múlt, illetve a közelmúlt előadásainak felelevenítésén túl az együttes céljaiért rendületlenül tevékenykedő művészek elismerése is.

András Felícia | 12. 11. 21.

Előtte, mögötte

Tengertánc – Dunaújvárosi Bartók Táncegyüttes

Morajlik, hullámzik, kergetőzik, föltorlódik, összecsap, elsimul – gyerekekről gyerekeknek szól a Tengertánc, a dunaújvárosi Bartók Táncegyüttes előadása Szalóki Ági dalaira.

Szűcs Mónika | 12. 11. 5.

Szentjánosbogarak fényében

Mezőség – Mikrokozmosz – Magyar Állami Népi Együttes

A Magyar Állami Népi Együttes legújabb premierjének témája Erdély központi tájegysége, a Mezőség volt. A darab nem pusztán a Mezőség táncaira, hanem az ahhoz kapcsolódó, a tájegységre jellemző zenei és vokális hagyományokra is fókuszált. A koreográfus, Farkas Zoltán „Batyu” nem kevesebbre vállalkozott, mint az évszázadok során felgyülemlett kincsek megmutatására és újraértelmezésére.

András Felícia | 12. 10. 28.